اقتصاد رشد و توسعه
مبینا زارعی؛ ُسید پرویز جلیلی کامجو؛ مهتاب طهماسبی؛ رامین خوچیانی
چکیده
آموزشوپرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است. رابطه بین کیفیت آموزش و عملکرد اقتصادی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. این اعتقاد که آموزشوپرورش تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارد، عموماً در بین جوامع مختلف مشترک است. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیر متغیرهای ارزشافزوده آموزش، مخارج آموزشی سطح عالی و کیفیت آموزشی، ...
بیشتر
آموزشوپرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است. رابطه بین کیفیت آموزش و عملکرد اقتصادی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. این اعتقاد که آموزشوپرورش تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارد، عموماً در بین جوامع مختلف مشترک است. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیر متغیرهای ارزشافزوده آموزش، مخارج آموزشی سطح عالی و کیفیت آموزشی، نیروی کارآموزش دیده و موجودی سرمایه بر رشد اقتصادی در میان خانوارهای شهری در استانهای ایران و در بازه زمانی 1398-1385 است. این پژوهش از پانل پویای تصادفی با کاربرد مدل گشتاورهای تعمیمیافته خود رگرسیونی فضایی SAR و با کاربرد ضرایب دومرحلهای آرلانو- باور/ بوندل– باند بهمنظور برآورد مدل اقتصادسنجی استفاده خواهد کرد. برای تعیین ماتریس مجاورت از روش مجاورت و همبستگی در قالب یک ماتریس مربعی 28 در 28 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد وقفه اول متغیر وابسته GMM مثبت و معنادار است یعنی رشد اقتصادی این دوره به رشد اقتصادی سال گذشته بستگی دارد، وقفه اول فضایی SAR نیز مثبت و معنادار بوده و نشان میدهد چنانچه رشد اقتصادی در استان موردنظر افزایش یابد، بر رشد اقتصادی استانهای مجاور نیز اثر مثبت دارد و باعث میشود که رشد اقتصادی به مناطق همجوار سرریز شود. ارزشافزوده معنادار بوده و با ضریب 12/0 اثر مثبت بر رشد اقتصادی دارد، بیشترین اثر مثبت و معنادار را هزینه آموزش با ضریب 53/0 و کمترین اثر مثبت و معنادار را نیز موجودی سرمایه با میزان 0001/0 بر رشد اقتصادی در استانهای ایران دارد.