اقتصاد منطقه ای
عزت اله اصغری زاده؛ مهدی اجلی؛ فرناز الماسیه
چکیده
برای اجرای موفقیتآمیز نوآوری، توانمندیها جهت کسب دانش، ایجاد دانش جدید و انتشار دانش در میان دیگران بسیار حائز اهمیت است. قابلیت نوآوری دانشبنیان و صراحت داده در سطح دولت، نهایتاً موجب افزایش سطح اقتصاد دانشبنیان بهعنوان نیروی محرک برای بهبود رقابتپذیری یک کشور خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر صراحت دادههای ...
بیشتر
برای اجرای موفقیتآمیز نوآوری، توانمندیها جهت کسب دانش، ایجاد دانش جدید و انتشار دانش در میان دیگران بسیار حائز اهمیت است. قابلیت نوآوری دانشبنیان و صراحت داده در سطح دولت، نهایتاً موجب افزایش سطح اقتصاد دانشبنیان بهعنوان نیروی محرک برای بهبود رقابتپذیری یک کشور خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر صراحت دادههای دولتی بر رقابتپذیری در شرکتهای دانشبنیان با نقش میانجی اقتصاد دانشبنیان است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل، مدیران و خبرگان صاحبنظر به تعداد 190 نفر هستند که اندازه نمونه با استفاده از نمونهگیری طبقهای (گروهی) بهصورت تصادفی و فرمول نمونهگیری از جامعهی محدود و دقت 5 درصد، حدود 150 برآورد گردید. جهت تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار S-PLS بهره گرفته شد. یافتهها نشان از تأیید فرضیههای اصلی (تأثیر مثبت و معنادار صراحت داده دولتی بر شکلگیری اقتصاد دانشبنیان و تأثیر مثبت سطح اقتصاد دانشبنیان بر رقابتپذیری) و فرضیههای فرعی (تأثیر مثبت دسترسپذیری برخط داده دولتی بر شکلگیری اقتصاد دانشبنیان و تأثیر مثبت انتشار مجموعهداده پایدار بر شکلگیری اقتصاد دانشبنیان) دارد.
ابراهیم انواری؛ احمد صلاح منش؛ عاطفه احمدی؛ سرور چهرازی
چکیده
چکیده
حضور آگاهانه در بازار جهانی بدون تدوین سیاستهای مناسب بازرگانی و البته بدون لحاظ مسائل سیاسی و اجتماعی برای بسیاری از کشورهای درحالتوسعه ازجمله ایران، غیر ممکن است. بر همین اساس در این تحقیق کوشیده شده است تا با توجه به تحریمهای بینالمللی، جایگاه صادراتی ایران در دو بازار منتخب دارو و فولاد بهوسیله شاخصی به نام ...
بیشتر
چکیده
حضور آگاهانه در بازار جهانی بدون تدوین سیاستهای مناسب بازرگانی و البته بدون لحاظ مسائل سیاسی و اجتماعی برای بسیاری از کشورهای درحالتوسعه ازجمله ایران، غیر ممکن است. بر همین اساس در این تحقیق کوشیده شده است تا با توجه به تحریمهای بینالمللی، جایگاه صادراتی ایران در دو بازار منتخب دارو و فولاد بهوسیله شاخصی به نام سهم بازار پایدار (CMS) در دوره زمانی 2019-2016 ارزیابی شود. برای این منظور با بهرهگیری از مدل راگمن و استفاده از روش CMS توسعهیافته توسط لیمر و استرن، به ارزیابی عملکرد و رقابتپذیری ایران پرداخته شد. با توجه به اینکه اثر کالایی، اثر کشوری و اثر رقابتی زیر مجموعههای این شاخص هستند، در این تحقیق، ابتدا سه شاخص مذکور برای دو کالای منتخب محاسبه شده و سپس با استفاده از آنها، تغییر در خالص صادرات کشور ارزیابی شده است. نتایج این پژوهش دلالت بر آن دارد که اثر رقابتی نسبت به دو اثر دیگر سهم چشمگیری در رشد صادرات دارو و فولاد داشته و لذا تحریمهای اقتصادی که بیشترین تأثیر را بر رقابتپذیری کشورها در تجارت میگذارد؛ نقش پررنگی بر صادرات ایران حتی با وجود عدم تحریم کالای دارو داشته است. همچنین در کنار اثر کالایی که نتایج آن خارج از اراده کشور است نتایج حاصل از اثر کشوری بیان میکنند که در سال 2016، کشور آلمان و در سالهای 2017 و 2019 کشور روسیه بهترین بازار هدف دارو و همچنین ترکیه بدترین و تایلند بهترین مقصد صادراتی فولاد ایران بودهاند.
رسول قربانی؛ آمنه علی بخشی
چکیده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی رقابتپذیری شهرستانهای استان آذربایجان شرقی طی سالهای 1385-1395 است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ ماهیت، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهرستانهای استان آذربایجان شرقی است. جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای است که بهمنظور تحلیل وضعیت رقابتپذیری استان از 39 ...
بیشتر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی رقابتپذیری شهرستانهای استان آذربایجان شرقی طی سالهای 1385-1395 است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ ماهیت، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهرستانهای استان آذربایجان شرقی است. جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای است که بهمنظور تحلیل وضعیت رقابتپذیری استان از 39 متغیر برای سال 1385 و 44 متغیر برای سال 1395 بهره گرفته شده است. جهت تعیین اهمیت نسبی متغیرها از روش آنتروپی شانون و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش پرومته استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شهرستانهای استان به لحاظ رقابتپذیری از تفاوتهای عمدهای در هر دو سرشماری 1385 و 1395 برخوردار بودهاند. بااینوجود در سال 1395 شاهد بهبود نسبی در وضعیت رقابتپذیری شهرستانهای استان هستیم؛ بدینصورت که در سطح بسیار بالای رقابتپذیری، یک شهرستان، در سطح دوم با رقابتپذیری بالا چهار شهرستان، در سطح متوسط هفت شهرستان، در سطح پایین پنج شهرستان و در سطح بسیار پایین رقابتپذیری دو شهرستان قرار گرفتهاند.