اقتصاد منطقه ای
عزت اله اصغری زاده؛ مهدی اجلی؛ فرناز الماسیه
چکیده
برای اجرای موفقیتآمیز نوآوری، توانمندیها جهت کسب دانش، ایجاد دانش جدید و انتشار دانش در میان دیگران بسیار حائز اهمیت است. قابلیت نوآوری دانشبنیان و صراحت داده در سطح دولت، نهایتاً موجب افزایش سطح اقتصاد دانشبنیان بهعنوان نیروی محرک برای بهبود رقابتپذیری یک کشور خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر صراحت دادههای ...
بیشتر
برای اجرای موفقیتآمیز نوآوری، توانمندیها جهت کسب دانش، ایجاد دانش جدید و انتشار دانش در میان دیگران بسیار حائز اهمیت است. قابلیت نوآوری دانشبنیان و صراحت داده در سطح دولت، نهایتاً موجب افزایش سطح اقتصاد دانشبنیان بهعنوان نیروی محرک برای بهبود رقابتپذیری یک کشور خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر صراحت دادههای دولتی بر رقابتپذیری در شرکتهای دانشبنیان با نقش میانجی اقتصاد دانشبنیان است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل، مدیران و خبرگان صاحبنظر به تعداد 190 نفر هستند که اندازه نمونه با استفاده از نمونهگیری طبقهای (گروهی) بهصورت تصادفی و فرمول نمونهگیری از جامعهی محدود و دقت 5 درصد، حدود 150 برآورد گردید. جهت تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار S-PLS بهره گرفته شد. یافتهها نشان از تأیید فرضیههای اصلی (تأثیر مثبت و معنادار صراحت داده دولتی بر شکلگیری اقتصاد دانشبنیان و تأثیر مثبت سطح اقتصاد دانشبنیان بر رقابتپذیری) و فرضیههای فرعی (تأثیر مثبت دسترسپذیری برخط داده دولتی بر شکلگیری اقتصاد دانشبنیان و تأثیر مثبت انتشار مجموعهداده پایدار بر شکلگیری اقتصاد دانشبنیان) دارد.
زینب سیاه پوش؛ سیدمحمدباقر نجفی؛ جمال فتح اللهی؛ یوسف محمدی فر
چکیده
چکیدهتحقق اقتصاد دانشبنیان مستلزم وجود پیشنیازهای فرهنگی مناسب است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر تحقق اقتصاد دانشبنیان با بهرهگیری از چارچوب نظری نهادی و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای موردنیاز به کمک پیمایش جمعآوری شد. مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش، ...
بیشتر
چکیدهتحقق اقتصاد دانشبنیان مستلزم وجود پیشنیازهای فرهنگی مناسب است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر تحقق اقتصاد دانشبنیان با بهرهگیری از چارچوب نظری نهادی و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای موردنیاز به کمک پیمایش جمعآوری شد. مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش، با رجوع به ادبیات موضوع و اسناد بالادستی جمعآوری و از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان موضوع پالایش و انتخاب شد. اولویتبندی این شاخصها به کمک روش تحلیل سلسلهمراتبی انجام شد. بدین منظور پرسشنامههای مقایسات زوجی توسط 20 نفر از متخصصین تکمیل و از طریق نرمافزار اکسپرت چوئیس استخراج گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانشبنیان و اهمیت هر یک به ترتیب عبارت است از: آموزش (28%)، عقلانیت (14%)، مهارت تفکر (6/9%)، عدالت (6/8%)، اخلاق (1/8%)، ذهنیتهای فرهنگی (5/7%)، نظم (4/7)، تعاملات (2/6%)، استقلال (2/6%) و فرهنگ عینی (6/4%).