تجارت الکترونیک
علی عالیور؛ محمد رضا آرمان مهر؛ محمد میرباقری جم
چکیده
تجارت الکترونیک یکی از مؤلفههای اقتصاد دیجیتال بوده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها و رفاه جامعه دارد. طوری که اثرات اقتصادی و رفاهی توسعه تجارت الکترونیک بر کسی پوشیده نیست. براین اساس، در این پژوهش موضوع مدلسازی توسعه تجارت الکترونیک با رویکرد تلفیقی پویاییشناسی سیستم و اقتصادسنجی بهعنوان نوآوری تحقیق موردتوجه واقع ...
بیشتر
تجارت الکترونیک یکی از مؤلفههای اقتصاد دیجیتال بوده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها و رفاه جامعه دارد. طوری که اثرات اقتصادی و رفاهی توسعه تجارت الکترونیک بر کسی پوشیده نیست. براین اساس، در این پژوهش موضوع مدلسازی توسعه تجارت الکترونیک با رویکرد تلفیقی پویاییشناسی سیستم و اقتصادسنجی بهعنوان نوآوری تحقیق موردتوجه واقع شده است. دادههای مورداستفاده در تحقیق از سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سایر منابع آماری معتبر کشور بهصورت سری زمانی از سال 1385 تا سال 1400 جمعآوری گردیده و متغیرها تا افق 1410 پیشبینی شده و فرضیههای مربوطه آزمون شده است. مطابق فرضیه اول، افزایش آگاهی دولت، کارآفرینان و مردم در طی زمان منجر به رشد بیشتر عرضه تجارت الکترونیک میگردد. در فرضیه دوم، با افزایش کیفیت سیستم تجارت الکترونیک، عرضه کنندگان تجارت الکترونیک نیز افزایش مییابد. بر اساس فرضیه سوم، افزایش درآمد سرانه ناشی از تجارت الکترونیک، منجر به افزایش عرضه کنندگان تجارت الکترونیک میشود. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که با افزایش تبلیغات، آگاهی مردم افزایش مییابد و منجر به افزایش تعداد تقاضاکنندگان و افزایش تعداد عرضهکنندگان تجارت الکترونیک خواهد شد. همچنین حمایتهای دولت از زیرساختها منجر به افزایش کارایی، امنیت تبادل اطلاعات و اعتماد مردم میشود که درنهایت سبب افزایش عرضهکنندگان تجارت الکترونیک میگردد.