اقتصاد رشد و توسعه
مبینا زارعی؛ ُسید پرویز جلیلی کامجو؛ مهتاب طهماسبی؛ رامین خوچیانی
چکیده
آموزشوپرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است. رابطه بین کیفیت آموزش و عملکرد اقتصادی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. این اعتقاد که آموزشوپرورش تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارد، عموماً در بین جوامع مختلف مشترک است. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیر متغیرهای ارزشافزوده آموزش، مخارج آموزشی سطح عالی و کیفیت آموزشی، ...
بیشتر
آموزشوپرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است. رابطه بین کیفیت آموزش و عملکرد اقتصادی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. این اعتقاد که آموزشوپرورش تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارد، عموماً در بین جوامع مختلف مشترک است. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیر متغیرهای ارزشافزوده آموزش، مخارج آموزشی سطح عالی و کیفیت آموزشی، نیروی کارآموزش دیده و موجودی سرمایه بر رشد اقتصادی در میان خانوارهای شهری در استانهای ایران و در بازه زمانی 1398-1385 است. این پژوهش از پانل پویای تصادفی با کاربرد مدل گشتاورهای تعمیمیافته خود رگرسیونی فضایی SAR و با کاربرد ضرایب دومرحلهای آرلانو- باور/ بوندل– باند بهمنظور برآورد مدل اقتصادسنجی استفاده خواهد کرد. برای تعیین ماتریس مجاورت از روش مجاورت و همبستگی در قالب یک ماتریس مربعی 28 در 28 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد وقفه اول متغیر وابسته GMM مثبت و معنادار است یعنی رشد اقتصادی این دوره به رشد اقتصادی سال گذشته بستگی دارد، وقفه اول فضایی SAR نیز مثبت و معنادار بوده و نشان میدهد چنانچه رشد اقتصادی در استان موردنظر افزایش یابد، بر رشد اقتصادی استانهای مجاور نیز اثر مثبت دارد و باعث میشود که رشد اقتصادی به مناطق همجوار سرریز شود. ارزشافزوده معنادار بوده و با ضریب 12/0 اثر مثبت بر رشد اقتصادی دارد، بیشترین اثر مثبت و معنادار را هزینه آموزش با ضریب 53/0 و کمترین اثر مثبت و معنادار را نیز موجودی سرمایه با میزان 0001/0 بر رشد اقتصادی در استانهای ایران دارد.
فائزه شادلو؛ طاهره آخوندزاده
چکیده
توسعهاقتصادی و ساختار سیاسی دارای رابطه تنگاتنگ و متقابل میباشند. موفقیت و دوام هر ساختار سیاسی، چه ساختار تمامیتخواه و چه دموکراسی، وابسته به توسعه، کارآیی اقتصاد و کیفیت سیاستهای اقتصادی دولت است؛ از طرفی نیز دموکراسی واقعی بدون مشارکت کامل و برابر زنان در همه نهادها و دسترسی به سطح مناسبی از آموزش محقق نخواهد شد. در ...
بیشتر
توسعهاقتصادی و ساختار سیاسی دارای رابطه تنگاتنگ و متقابل میباشند. موفقیت و دوام هر ساختار سیاسی، چه ساختار تمامیتخواه و چه دموکراسی، وابسته به توسعه، کارآیی اقتصاد و کیفیت سیاستهای اقتصادی دولت است؛ از طرفی نیز دموکراسی واقعی بدون مشارکت کامل و برابر زنان در همه نهادها و دسترسی به سطح مناسبی از آموزش محقق نخواهد شد. در این مطالعه به منظور بررسی تأثیر توسعهاقتصادی، آموزش و برابری جنسیتی بر دموکراسی از مدل گشتاورهای تعمیمیافته، در منتخب کشورهای عضو اوپک برای دوره زمانی 2006 تا 2016 استفاده شده است. براساس نتایج برآورد مدل؛ از معیارهای اندازهگیری توسعهاقتصادی؛ تولیدناخالصداخلیسرانه و مصرف انرژی سرانه، اولی دارای رابطه منفی و دومی دارای رابطه مثبت با شاخص دموکراسی میباشد. حضور سیاسی زنان در پارلمان ملی نیز، دارای ارتباطی مستقیم با دموکراسی میباشد. نتایج این تحقیق تأییدی بر رابطـه معکوس میـان درآمدهای نفتی و سطح دموکراسی و آزادیهـای سیاسـی موجود در کشورهای نفتخیز اوپک است. وجود ارتبـاطی مثبـت و مسـتقیم در میان برخی از عوامل موردنظر، بیانگر این مهم است که اگر کشورهای مذکور در پی دستیابی حقیقـی بـه یک سطح ایدهال از زندگی مردم خویش هستند، باید شرایط لازم و نهادهـای اساسـی را بـرای نیـل به اهداف دموکراسی و مشارکت مردمی در کشورهای خود فراهم نمایند و تـا حـد امکـان تمرکـزشان را از منافع حاصل از منابع نفتی خود بکاهند.