سیدامیر نصری؛ ناصر صفایی؛ علی اقبالی
چکیده
چکیدهبحث در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، اهمیت و نقش آن در رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها یکی از مباحث مهم توسعۀ اقتصادی است. درواقع موتور محرکۀ جهانیشدن در عرصه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع را میتوان بهنوعی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست که در ظهور جامعۀ شبکهای و آگاهی بین کشوری بسیار مؤثر بوده و عامل محرک ایجاد بازارهای ...
بیشتر
چکیدهبحث در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، اهمیت و نقش آن در رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها یکی از مباحث مهم توسعۀ اقتصادی است. درواقع موتور محرکۀ جهانیشدن در عرصه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع را میتوان بهنوعی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست که در ظهور جامعۀ شبکهای و آگاهی بین کشوری بسیار مؤثر بوده و عامل محرک ایجاد بازارهای جهانی است. شرکتهای کوچک و متوسط با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوریهای برتر، در تشویق کارآفرینی و شکوفایی اقتصادی کشورها نقش مهمی ایفا میکنند. بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب موفقیت این شرکتهای حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهند شد. در این پژوهش عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شده است. به همین منظور در تحقیق حاضر عوامل موفقیت ابن شرکتها با استفاده از روش تئوری فازی اولویتبندی شده است. در این راستا 21 شاخص در 5 دستۀ مختلف با استفاده از نظرات خبرگان و تحقیقات پیشین در ایران و سایر کشورها استخراج شد و در یکی از شهرهای نزدیک پایتخت ایران (قم) مورد ارزیابی قرار گرفت. هدف این تحقیق، ارزیابی تأثیر عوامل و شاخصهای بومی در موفقیت شرکتهای فعال در این حوزه و مقایسۀ آن با فاکتورهای کلیدی عمومی در سایر نقاط جهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که عوامل مدیریتی و درونسازمانی، عوامل تکنولوژیکی و بازاریابی، هزینههای مالی، سیاستهای دولت و شاخصهای بومی به ترتیب بهعنوان مهمترین شاخصهای اصلی و مشارکت کارکنان و کارگروهی، تمرکز بر نیازهای مشتری، وضعیت اقتصادی کشور، تعارض منافع شرکتهای خصوصی و دولتی و صنعتی بودن استان به ترتیب بهعنوان مهمترین زیر شاخصهای موفقیت شرکتهای این حوزه نقش ایفا میکنند.