اقتصاد سلامت
آتنا سلمان پور احمدی؛ محمد رضا آرمان مهر؛ سیدمحمد حسن حسینی؛ سعید راسخی
چکیده
رخه عمر محصول نشانگر دوره زمانی از معرفی محصول تا افول آن می باشد و شناسایی آن برای هر شرکت تولیدی اهمیت دارد. چرا که با شناخت این چرخه و رفتار متغیرهای موثر در هر دوره، شرکت میتواند ضمن افزایش تولید و فروش محصول، زمان افول محصول را نیز به تاخیر بیاندازد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مدلسازی پویای رقابت پذیری و افزایش میزان تولید و فروش محصولات ...
بیشتر
رخه عمر محصول نشانگر دوره زمانی از معرفی محصول تا افول آن می باشد و شناسایی آن برای هر شرکت تولیدی اهمیت دارد. چرا که با شناخت این چرخه و رفتار متغیرهای موثر در هر دوره، شرکت میتواند ضمن افزایش تولید و فروش محصول، زمان افول محصول را نیز به تاخیر بیاندازد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مدلسازی پویای رقابت پذیری و افزایش میزان تولید و فروش محصولات شرکتهای دارویی در چارچوب چرخه عمر می باشد. برای این منظور از رویکرد ترکیبی پویایی شناسی سیستم و اقتصادسنجی استفاده می کند و دو عامل مهم در رقابت پذیری تولید دارو یعنی شبکه توزیع پایدار و کیفیت تولید بررسی شده است. با توجه به مصرف بالای آنتی بیوتیک در ایران، در این پژوهش، داروی آموکسی سیلین شرکت فارابی انتخاب شده و شبیه سازی برای دوره زمانی 1408-1381 انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد: اولاً، میزان دسترسی مصرف کننده، پوشش جغرافیایی دارو، وکیفیت دارو بر چرخه عمر محصول تاثیر مثبت دارند. ثانیاً، تاثیر این عوامل در مرحله بلوغ و همچنین در مرحله افول محصول بیشتر است. با توجه به اینکه به نظر می رسد آموکسی سیلین به مرحله افول خود رسیده است، به شرکت فارابی پیشنهاد می شود با اتخاذ سیاست های ارتقای کیفیت توزیع و کیفیت تولید دارو، دوره عمر محصول و فروش آن را در سطح مطلوبی نگه دارند