محمد هادی اکبرزاده؛ مسعود خداپناه؛ منصور زراء نژاد
چکیده
چکیده
بحرانهای آبی در بسیاری نقاط جهان بهعنوان چالشهایی اصلی در برابر توسعه پایدار مناطق شناخته میشوند. یکی از راهحلهای مواجهه با چالشهای مربوط به کمآبی، استفاده از سیستمهای یکپارچه آب-اقتصاد- محیطزیست برای سیاستگذاری پایدار منابع آب منطقهای است. با این حال، هنوز سیاستگذاری منطقهای منابع ...
بیشتر
چکیده
بحرانهای آبی در بسیاری نقاط جهان بهعنوان چالشهایی اصلی در برابر توسعه پایدار مناطق شناخته میشوند. یکی از راهحلهای مواجهه با چالشهای مربوط به کمآبی، استفاده از سیستمهای یکپارچه آب-اقتصاد- محیطزیست برای سیاستگذاری پایدار منابع آب منطقهای است. با این حال، هنوز سیاستگذاری منطقهای منابع آب در استانهای ایران بر اساس یک سیستم یکپارچه برای تخصیص منابع آب در قالب یک فرآیند هماهنگ در توسعه پایدار بخشهای آبی، اقتصادی-اجتماعی و محیطزیست انجام نمیشود. هدف این پژوهش تعیین شاخص یکپارچه آب-اقتصاد-محیطزیست برای سیاستگذاری منطقهای منابع آب در استانهای ایران با بهرهگیری از سیستم ارزیابی جامع فازی و رویکرد آنتروپی بوده است. برای این منظور، پس از تعیین شاخص آب- اقتصاد – محیطزیست بر اساس جدیدترین مبانی نظری و تجربی، این شاخص برای 31 استان در کشور ایران برآورد شده است. همچنین وضعیت هر یک از استانهای کشور در زیرشاخصهای پنجگانه منابع آب، تکنولوژی و حملونقل، اقتصادی، اجتماعی و محیطزیست تعیین شده است. مطابق یافتههای پژوهش، استانهای اردبیل، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، مرکزی و یزد دارای وضعیت نسبتاً ضعیف در زیرشاخص منابع آب بودهاند. همچنین نتایج حاصل از برآورد شاخص کل آب- اقتصاد- محیطزیست، استانهای گیلان، مازندران، چهارمحال بختیاری و خوزستان بهعنوان مناسبترین استانهای ایران برای اجرای راهبرد آب مجازی شناخته میشوند. در سایر استانهای کشور نیز، بسته به وضعیت قوت یا ضعف آن استان در هر یک از ابعاد پنجگانه در شاخص یکپارچه آب- اقتصاد- محیطزیست، نیازمند اتخاذ رویکرد و سیاستگذاری متناسب با شرایط خاص آن استان برای دستیابی به توسعه منطقهای پایدار وجود دارد.
حبیب انصاری سامانی؛ راضیه داووی
چکیده
پیشنهاد اجرای مالیات بر ارزشافزوده در ایران به دلیل ویژگیهای مطلوب این مالیات در زمینههای کاهش اتّکا به درآمدهای نفتی، تشویق تولید و صادرات، بهبود کارایی نظام مالیاتی و... مورد توجه سیاستگذاران و محققان قرار گرفته است. در عین حال این موضوع نگرانیهایی از قبیل آثار توزیعی، تخصیصی و تورّمی داشته است. با توجه به اینکه مدت زیادی ...
بیشتر
پیشنهاد اجرای مالیات بر ارزشافزوده در ایران به دلیل ویژگیهای مطلوب این مالیات در زمینههای کاهش اتّکا به درآمدهای نفتی، تشویق تولید و صادرات، بهبود کارایی نظام مالیاتی و... مورد توجه سیاستگذاران و محققان قرار گرفته است. در عین حال این موضوع نگرانیهایی از قبیل آثار توزیعی، تخصیصی و تورّمی داشته است. با توجه به اینکه مدت زیادی از اجرای قانون هدفمندی یارانهها نمیگذرد، لازم است که اثرات این تحول اقتصادی بر اقتصاد کشور بررسی شود. ازاینرو مقاله حاضر به بررسی آثار تورمی مالیات بر ارزشافزوده در استانهای کشور طی سالهای 1392-1387 با استفاده از رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای تابلویی پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنیدار مالیات بر ارزشافزوده بر تورم در استانهای کشور است، در واقع علیرغم بحثهای نظری انجام شده پیش از اجرای این قانون مبنی بر عدم اثرگذاری بر تورم، نتایج آزمونهای اقتصادسنجی، نشان از آثار تورمی دارند. مالیات بر ارزشافزوده همچنین متغیرهای نرخ بیکاری، اندازه جاری دولت و سرانه تولید داخلی بدون نفت بر تورم تأثیر مثبت دارند. از طرفی متغیرهای اندازه عمرانی دولت، نسبت سپرده به تولید و سرانه تولید داخلی نفت بر تورم استانی اثر منفی دارند.