اقتصاد انرژی
امیررضا البرز؛ محمود احمدی شریف؛ محمود هاشمی
چکیده
چکیدههدف از این پژوهش ارائه الگوی استفاده از فناوری بلاکچین در تجارت بینالملل (مشتقات نفتی) است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت دادهها آمیخته و از نظر روشهای گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله روش پژوهش کیفی شامل خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و نیز خبرگان و مدیران در حوزۀ نفت، گاز و پتروشیمی ...
بیشتر
چکیدههدف از این پژوهش ارائه الگوی استفاده از فناوری بلاکچین در تجارت بینالملل (مشتقات نفتی) است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت دادهها آمیخته و از نظر روشهای گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله روش پژوهش کیفی شامل خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و نیز خبرگان و مدیران در حوزۀ نفت، گاز و پتروشیمی بودند که از این میان، تعداد 125 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات جمعآوریشده در مرحله کیفی به روش گرندد تئوری و بر اساس ابزار مصاحبه و در مرحله کمی از مدلسازی معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش بر اساس نظر خبرگان، پنج عامل اصلی در رابطه با ارائه الگوی استفاده از فناوری بلاکچین در تجارت بینالملل (مشتقات نفتی) پیشنهاد شد که شامل 1-شرایط علّی، 2-پدیده محوری، 3-راهبردها، 4-شرایط زمینهای و 5- شرایط مداخلهگر بودند. بر اساس نظر خبرگان، زیرمولفههای هریک از این عوامل شناسایی شدند. بر اساس نتایج، کلیه متغیرهای پیشبین در مدل در نظر گرفتهشده، یعنی مؤلفههای تجارت بینالملل و استفاده از فناوری بلاکچین درمجموع توانایی پیشبینی 36/0 (0.01 > p) از واریانس متغیر میانجی یعنی تجارت بینالملل و توانایی پیشبینی 16/0 (0.05 > p) از واریانس متغیر ملاک یعنی بهبود عرضه مشتقات نفتی در سطح بینالملل را داشته است که این ضرایب هردو مثبت و مستقیم هستند. نتایج نشان میدهد الگوی 5 عاملی، در ایجاد سازوکار استفاده از فناوری بلاکچین در تجارت بینالملل (مشتقات نفتی) دارای تأثیر بالایی است.
امیر رضا سوری؛ مهدی محرمی
چکیده
چکیدهبا توجه به روند رو به رشد تجارت ایران با کشورهای CIS در کالاهای محصولات سرامیکی و مصنوعات شیشهای و بهمنظور آگاهی سیاستگذار از مهمترین عوامل مؤثر بر تجارت ایران با کشورهای موردبررسی، در این مقاله سعی شده است با استفاده از دادههای تلفیقی سالهای 2019-2009 و بر اساس مدل جاذبه، پتانسیل تجارت ایران با کشورهای گروه CIS به تفکیک ...
بیشتر
چکیدهبا توجه به روند رو به رشد تجارت ایران با کشورهای CIS در کالاهای محصولات سرامیکی و مصنوعات شیشهای و بهمنظور آگاهی سیاستگذار از مهمترین عوامل مؤثر بر تجارت ایران با کشورهای موردبررسی، در این مقاله سعی شده است با استفاده از دادههای تلفیقی سالهای 2019-2009 و بر اساس مدل جاذبه، پتانسیل تجارت ایران با کشورهای گروه CIS به تفکیک گروههای HS68 (محصولات سرامیک، شیشه و مصنوعات از شیشه)، HS69 (محصولات سرامیکی) و HS70 (شیشه و مصنوعات شیشهای) بررسی شود. تجزیهوتحلیل اطلاعات مرتبط با کشورهای طرف تجاری نشان داد که بزرگترین شریک تجاری ایران در گروه کالایی HS68 کشورهای قزاقستان، آذربایجان و روسیه و در گروه کالایی HS69 و HS70 کشورهای آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان و روسیه میباشند. نتایج برآورد نشان داد که قدرت توضیحدهندگی مدل برای هر سه گروه کالایی با استفاده از روشهای حداقل مربعات معمولی، اثرات ثابت و اثرات تصادفی بالا بوده و متغیرهای اندازه و ابعاد اقتصادی تأثیر مثبت و معنیدار و عدم توازن تجاری و مسافت تأثیر منفی و معنیداری بر جریان تجاری کشورهای گروه CIS داشتهاند.