امیر رضا سوری؛ مهدی محرمی
چکیده
چکیدهبا توجه به روند رو به رشد تجارت ایران با کشورهای CIS در کالاهای محصولات سرامیکی و مصنوعات شیشهای و بهمنظور آگاهی سیاستگذار از مهمترین عوامل مؤثر بر تجارت ایران با کشورهای موردبررسی، در این مقاله سعی شده است با استفاده از دادههای تلفیقی سالهای 2019-2009 و بر اساس مدل جاذبه، پتانسیل تجارت ایران با کشورهای گروه CIS به تفکیک ...
بیشتر
چکیدهبا توجه به روند رو به رشد تجارت ایران با کشورهای CIS در کالاهای محصولات سرامیکی و مصنوعات شیشهای و بهمنظور آگاهی سیاستگذار از مهمترین عوامل مؤثر بر تجارت ایران با کشورهای موردبررسی، در این مقاله سعی شده است با استفاده از دادههای تلفیقی سالهای 2019-2009 و بر اساس مدل جاذبه، پتانسیل تجارت ایران با کشورهای گروه CIS به تفکیک گروههای HS68 (محصولات سرامیک، شیشه و مصنوعات از شیشه)، HS69 (محصولات سرامیکی) و HS70 (شیشه و مصنوعات شیشهای) بررسی شود. تجزیهوتحلیل اطلاعات مرتبط با کشورهای طرف تجاری نشان داد که بزرگترین شریک تجاری ایران در گروه کالایی HS68 کشورهای قزاقستان، آذربایجان و روسیه و در گروه کالایی HS69 و HS70 کشورهای آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان و روسیه میباشند. نتایج برآورد نشان داد که قدرت توضیحدهندگی مدل برای هر سه گروه کالایی با استفاده از روشهای حداقل مربعات معمولی، اثرات ثابت و اثرات تصادفی بالا بوده و متغیرهای اندازه و ابعاد اقتصادی تأثیر مثبت و معنیدار و عدم توازن تجاری و مسافت تأثیر منفی و معنیداری بر جریان تجاری کشورهای گروه CIS داشتهاند.