علی اصغر سعدآبادی؛ زهره رحیمی راد؛ کیارش فرتاش؛ فاطمه جعفریان
چکیده
«منطقه»، مفهومی است که در سیاستگذاری دولتهای جهان نقش مهمی دارد. با تغییرات صورتگرفته و فناوریهای نوین، امروزه به نوع جدیدی از مناطق نیاز است. مناطق میتوانند بهعنوان ترکیبکننده معیارها و عناصر، باعث ایجاد و بهبود مستمر بنگاههای دانشی از طریق تزریق ایدههای جدید، دانش و یادگیری سازمانی شوند. مناطق باید اصول خلق ...
بیشتر
«منطقه»، مفهومی است که در سیاستگذاری دولتهای جهان نقش مهمی دارد. با تغییرات صورتگرفته و فناوریهای نوین، امروزه به نوع جدیدی از مناطق نیاز است. مناطق میتوانند بهعنوان ترکیبکننده معیارها و عناصر، باعث ایجاد و بهبود مستمر بنگاههای دانشی از طریق تزریق ایدههای جدید، دانش و یادگیری سازمانی شوند. مناطق باید اصول خلق دانش و یادگیری مستمر را با خود همراه سازند تا درنهایت به مناطق یادگیرنده تبدیل شوند. با توجه به ویژگیهای خاصی که هر یک از مناطق ایران دارند؛ نوآوری در هرکدام از این مناطق، جلوۀ متفاوتی دارد. برای تعیین میزان تأثیر این نظامها، لازم است تا عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. نویسندگان این پژوهش در نظر دارند تا متناسب با شرایط مناطق در کشور ایران، مدلی را جهت ارزیابی ارائه دهند. مدل ارزیابی نظام نوآوری منطقهای پیشنهادی متشکل از سه سطح است که هرکدام از آنها از جنبهای متفاوت، مناطق را ارزیابی میکنند. بهنحویکه شاخصهای ارائه شده در هر سطح، مکمل سطوح دیگر است. در ابتدا شاخصهای عمومی و پتانسیلهای هر منطقه، شناسایی میشود و در سطح سوم، عملکرد بنگاه و سیستم است که مورد ارزیابی و پایش قرار میگیرد. در انتها نیز با استفاده از مطالعۀ موردی منطقۀ اصفهان؛ در نظر دارد تا بهصورت تجربی به ارزیابی عملکرد یک نظام نوآوری منطقهای در ایران بپردازد.