بررسی عوامل مؤثر بر صادرات بازارچههای مرزی ایران، رهیافت شبکه عصبی مصنوعی دکتر علی فلاحتی* عضو هیئت علمیدانشگاه رازی کرمانشاه، گروه اقتصاد مینو نظیفی نائینی کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی سحر عباسپور کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی تاریخ دریافت 7/9/90 تاریخ پذیرش 18/4/91 چکیده امروزه تجارت به عنوان موتور رشد و توسعه در کشورهای در حال توسعه معرفی شده است و کشورها برای رسیدن به این هدف، لازم است به دنبال حضور جدی تر در تجارت جهانی باشند. از جمله روشهای حضور در تجارت جهانی، گسترش مبادلات منطقهای کشورها ست. مبادلات تجاری مرزییکی از شاخصهای اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و امرار معاش مردم مرزنشین است. ایجاد بازارچههای مرزی باعث گسترش مبادلات تجاری دو کشور شده ، از بروز درگیری جلوگیری میکند و تشنجات سیاسی با کشورهای همسایه را کاهش میدهد. در این مقاله به بررسی صادرات بازارچههای مرزی در ایران طی دوره 2010-1996 با استفاده از فن شبکه عصبی مصنوعی پرداخته شده است. در این مطالعه، اثر متغیرهای صادرات غیر نفتی ایران، نرخ تورم، درآمد جهانی، نرخ ارز رسمی، حجم سرمایه گذاری خارجی بر صادرات بازارچههای مرزی بررسی میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد شبکه عصبی با خطایی کمتر از 0.004 روشی مناسب برای پیش بینی صادرات بازارچههای مرزی است و همچنین با بررسی اهمیت متغیرهای موثر، نرخ تورم کمترین تاثیر گذاری و صادرات غیر نفتی بیشترین اهمیت و تاثر گذاری را در تخمین صادرات بازارچههای مرزی داشته است. کلید واژهها : صادرات بازارچههای مرزی، شبکه عصبی، صادرات غیر نفتی، درآمد جهانی، حجم سرمایه گذاری خارجی. کد JELL: C45-E62-F17-P44