مقاله پژوهشی
نسرین امیدی؛ هادی قوامی؛ محمود هوشمند؛ مصطفی سلیمی فر
چکیده
مقاله حاضر دو هدف اساسی دارد؛ هدف اول، بررسی امکان بکارگیری روش FLQ (برای محاسبه ماتریس مبادلات واسطهای داخلی) همزمان با استفاده حداکثری از بنیههای آماری منطقهای کشور (برای محاسبه مابقی نواحی جدول داده-ستانده منطقهای) است. هدف دوم، محاسبه جدول داده-ستانده استان خراسان شمالی بر مبنای آن میباشد. بدین منظور جدول داده-ستانده ملی ...
بیشتر
مقاله حاضر دو هدف اساسی دارد؛ هدف اول، بررسی امکان بکارگیری روش FLQ (برای محاسبه ماتریس مبادلات واسطهای داخلی) همزمان با استفاده حداکثری از بنیههای آماری منطقهای کشور (برای محاسبه مابقی نواحی جدول داده-ستانده منطقهای) است. هدف دوم، محاسبه جدول داده-ستانده استان خراسان شمالی بر مبنای آن میباشد. بدین منظور جدول داده-ستانده ملی (1395) بانک مرکزی ایران تفکیک واردات شده و حسابهای منطقهای همان سال مرکز آمار ایران مبنای محاسبات قرار گرفته اند.مقاله حاضر روش پیشنهادی جدید برای محاسبه جدول داده-ستانده منطقه ای به روش FLQ ارائه می دهد، به گونه ای که همخوانی کامل با حساب های منطقه ای کشور دارد. همچنین نتایج مقاله نشان میدهند که روشی که برای محاسبه بردار واردات واسطهای در مقاله Banouei et al.(2017) معرفی شده است اولاً به تفسیر ضریب تجاری بیتوجه بوده است، دوما منجر به حذف ابعاد فضایی از بردار مصرف واسطهای منطقه میشود. این ادعا برای استان خراسان شمالی بررسی شد. یافتهها بیانگر آن است که بردار مصرف واسطهای استان در این روش را میتوان مستقیما با استفاده از ماتریس ضرایب داده-ستانده ملی بدست آورد که نشان دهنده عدم تاثیر ابعاد فضایی اقتصادی منطقه در محاسبات است. در مقاله حاضر دو سناریو برای محاسبه بردار واردات واسطهای منطقه تعریف شد. سناریو اول با توجه به تفسیر ضرایب تعریف می شود و هر دو مشکل پیشین را برطرف می کند. سناریو دوم به صورت اختلاف بین ضرایب منطقه تعریف می شود و تنها مشکل اول را برطرف می کند. سناریو اول با توجه به خطاهای آماری کمتر پیشنهاد میگردد.
مقالات پژوهشی
حمیرا بیکی تفتی؛ سمانه جلیلی صدرآباد
چکیده
شهرها معمولاً جاذبههای متنوع و بزرگی شامل موزهها، بناهای یادبود، سالنهای تئاتر، استادیومهای ورزشی، مانَکها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب میکند. ازآنجاکه استان یزد، یکی از مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی کشور بوده ...
بیشتر
شهرها معمولاً جاذبههای متنوع و بزرگی شامل موزهها، بناهای یادبود، سالنهای تئاتر، استادیومهای ورزشی، مانَکها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب میکند. ازآنجاکه استان یزد، یکی از مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی کشور بوده و ظرفیتهای فراوانی را درزمینه توسعه انواع گردشگری (بهویژه بر مبنای توانمندیهای فرهنگی، میراثی و تاریخی شهری) دارد. علیرغم تلاشهای انجامشده، دورنمای توسعه گردشگری این استان، نامشخص و تعریفنشده است. به نظر میرسد مطالعات نظاممند و متناسبی درزمینه جذب سرمایه جهت توسعه گردشگری استان یزد که نقش اساسی در مدیریت اثربخش گردشگری این استان در چارچوبی کارا، مؤثر، پایدار و تابآور دارد، انجامنشده است. هدف از این پژوهش کشف رابطهی بین سرمایهگذاری و جذب سرمایه در صنعت گردشگری منطقهای و برنامهریزی جهت هماهنگی این روابط برای رقابتپذیر نمودن منطقه میباشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی میباشد و با بررسی مبانی نظری و استخراج شاخصهای مشترک جذب سرمایه بهمنظور ارتقا گردشگری منطقهای و رقابتپذیری منطقهای برای استان یزد برنامهریزی میکند. بهطوریکه ابتدا شاخصهای جذب سرمایه بهمنظور ارتقا گردشگری منطقهای که دارای ارتباط با رقابتپذیری منطقهای میباشد شناسایی شد و بهمنظور بررسی این شاخصها در استان یزد شاخصهای هر مؤلفه درون طرحهای فرادست استان یزد از طریق نرمافزار MAXQDA بررسی شد و میزان توجه هر طرح به هر مؤلفه مشخص شد. درنهایت بهمنظور تحلیل روابط متقابل مؤلفههای رقابتپذیری منطقهای 5 مؤلفه بهعنوان دادهی ورودی به نرمافزار MicMAC مورداستفاده قرار گرفت
مقاله پژوهشی
سید عبداله رضوی؛ محمد باقر بیات
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی لایه های مالی بازار نفت دوبی شاخص بازار آسیا بر روی قیمت نفت خامهای عمان و ایران است. در این راستا با استفاده از روش گارچ چند متغیره و دادههای سری زمانی روزانه سال 19-2010 به بررسی تاثیر ساختار مالی بازار نفت آسیا بر روی قیمت نفت ایران پرداختهشده است؛ بورسهای نفتی و عوامل تأثیرگذار بر ساختار مالی بازار نفت (کانتانگو ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر بررسی لایه های مالی بازار نفت دوبی شاخص بازار آسیا بر روی قیمت نفت خامهای عمان و ایران است. در این راستا با استفاده از روش گارچ چند متغیره و دادههای سری زمانی روزانه سال 19-2010 به بررسی تاثیر ساختار مالی بازار نفت آسیا بر روی قیمت نفت ایران پرداختهشده است؛ بورسهای نفتی و عوامل تأثیرگذار بر ساختار مالی بازار نفت (کانتانگو و بکواردیشن) تأثیر چشم گیری بر قیمت نفت خامهای شاخص و سایر نفتخامهای بازار نظیر ایران دارند. نتایج نشان میدهد که رابطه منفی بین تاثیرات بازار سرمایه و قیمت نفت خام وجود دارد. کانتانگو بودن بازار و همین طور قیمت نفت خامهای شاخص در تعیین قیمت نفت خام ایران تاثیری گذار است و رابطه منفی بین این متغیر ها و قیمت نفت خام وجود دارد. علاوه بر تمامی موارد یادشده در تخمینها به بررسی مواد دیگری ازجمله کیفیت نفت خام، موقعیت خرید و قیمت آتیهای نفت خام شاخص برنت در و تأثیرات آنها پرداخته شد که نتایج برآورد تخمین معادلات تأثیر مثبت این عوامل را بر تعیین قیمت نفت خام ایران نشان داده است.