زینب سیاه پوش؛ سیدمحمدباقر نجفی؛ جمال فتح اللهی؛ یوسف محمدی فر
چکیده
چکیدهتحقق اقتصاد دانشبنیان مستلزم وجود پیشنیازهای فرهنگی مناسب است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر تحقق اقتصاد دانشبنیان با بهرهگیری از چارچوب نظری نهادی و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای موردنیاز به کمک پیمایش جمعآوری شد. مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش، ...
بیشتر
چکیدهتحقق اقتصاد دانشبنیان مستلزم وجود پیشنیازهای فرهنگی مناسب است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر تحقق اقتصاد دانشبنیان با بهرهگیری از چارچوب نظری نهادی و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای موردنیاز به کمک پیمایش جمعآوری شد. مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش، با رجوع به ادبیات موضوع و اسناد بالادستی جمعآوری و از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان موضوع پالایش و انتخاب شد. اولویتبندی این شاخصها به کمک روش تحلیل سلسلهمراتبی انجام شد. بدین منظور پرسشنامههای مقایسات زوجی توسط 20 نفر از متخصصین تکمیل و از طریق نرمافزار اکسپرت چوئیس استخراج گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانشبنیان و اهمیت هر یک به ترتیب عبارت است از: آموزش (28%)، عقلانیت (14%)، مهارت تفکر (6/9%)، عدالت (6/8%)، اخلاق (1/8%)، ذهنیتهای فرهنگی (5/7%)، نظم (4/7)، تعاملات (2/6%)، استقلال (2/6%) و فرهنگ عینی (6/4%).