ولی محمد فائز؛ سیدمحمدباقر نجفی؛ محمد شریف کریمی؛ جمال فتح اللهی
چکیده
چکیده
مناطق روستایی بهعنوان قطب اصلی تولید و اشتغال محسوب میشوند که از جایگاه ویژهای در چرخه رونق و توسعه اقتصادی هر کشور برخوردارند. توسعه روستاها از دیرباز کانون توجه بسیاری از سیاستگذاران است و اولویت برنامههای کلان توسعه هر کشور را به خود اختصاص داده است. روند توسعه پایدار، بدون توجه به نقش کیفی روستاها تکمیل نمیشود. ...
بیشتر
چکیده
مناطق روستایی بهعنوان قطب اصلی تولید و اشتغال محسوب میشوند که از جایگاه ویژهای در چرخه رونق و توسعه اقتصادی هر کشور برخوردارند. توسعه روستاها از دیرباز کانون توجه بسیاری از سیاستگذاران است و اولویت برنامههای کلان توسعه هر کشور را به خود اختصاص داده است. روند توسعه پایدار، بدون توجه به نقش کیفی روستاها تکمیل نمیشود. توسعۀ روستایی میتواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال، رفع فقر عمومی، تأمین درآمدهای ارزی، تراکم جمعیت، بهبود محیطزیست و تحقق توسعۀ پایدار کشور داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه پایدار روستایی در افغانستان انجام شده است. روش پژوهش از نظر جمعآوری دادهها، استفاده از مطالعات میدانی و کتابخانهای و مصاحبه با کارشناسان و صاحبنظران برای شناسایی مزیتها و ظرفیتهای توسعۀ روستایی افغانستان است. مهمترین عوامل توسعه پایدار روستایی در چهار بخش اقتصادی- اجتماعی – نهادی و محیطزیستی با رجوع به ادبیات نظری شناسایی شد. در ادامه، پرسشنامهای در قالب مقایسات زوجی و روش تحلیل سلسله مراتبی[1] در اختیار 30 نفر از صاحبنظران قرار گرفت و با استفاده از نرمافزار اکسپرت چوئیس[2] وزن و اولویت این عوامل مشخص گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، بهمنظور تحقق توسعه پایدار روستایی در افغانستان محیط اقتصادی با اهمیت 34% در رتبه نخست قرار گرفته است. محیط نهادی با میزان اهمیت 33% در رتبه دوم با فاصله اندکی از محیط اقتصادی قرار دارد. محیط اجتماعی و محیطزیست نیز به ترتیب با اهمیت 20% و 13% درصد در اولویت سوم و چهارم قرار گرفتهاند.
3- Expert Choi
زینب سیاه پوش؛ سیدمحمدباقر نجفی؛ جمال فتح اللهی؛ یوسف محمدی فر
چکیده
چکیدهتحقق اقتصاد دانشبنیان مستلزم وجود پیشنیازهای فرهنگی مناسب است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر تحقق اقتصاد دانشبنیان با بهرهگیری از چارچوب نظری نهادی و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای موردنیاز به کمک پیمایش جمعآوری شد. مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش، ...
بیشتر
چکیدهتحقق اقتصاد دانشبنیان مستلزم وجود پیشنیازهای فرهنگی مناسب است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر تحقق اقتصاد دانشبنیان با بهرهگیری از چارچوب نظری نهادی و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دادههای موردنیاز به کمک پیمایش جمعآوری شد. مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش، با رجوع به ادبیات موضوع و اسناد بالادستی جمعآوری و از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان موضوع پالایش و انتخاب شد. اولویتبندی این شاخصها به کمک روش تحلیل سلسلهمراتبی انجام شد. بدین منظور پرسشنامههای مقایسات زوجی توسط 20 نفر از متخصصین تکمیل و از طریق نرمافزار اکسپرت چوئیس استخراج گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، مهمترین شاخصهای فرهنگی مؤثر بر تحقق اقتصاد دانشبنیان و اهمیت هر یک به ترتیب عبارت است از: آموزش (28%)، عقلانیت (14%)، مهارت تفکر (6/9%)، عدالت (6/8%)، اخلاق (1/8%)، ذهنیتهای فرهنگی (5/7%)، نظم (4/7)، تعاملات (2/6%)، استقلال (2/6%) و فرهنگ عینی (6/4%).