رویا مهدوی روشن؛ رضا مظهری؛ محسن محمدی خیاره؛ اسماعیل شیرازی
چکیده
بیشک موضوع معوقات بانکی و عوامل مؤثر بر بهبود این مطالبات قبل از قرن گذشته میلادی موردتوجه اقتصاددانان بوده است؛ اما این مهم پس از مالی شدن اقتصاد در اوایل قرن بیستم، از اهمیت دو چندانی برخوردار شد. اقتصاددانان بر علل درونزا و برونزای مؤثر بر معوقات بانکی تأکید میورزند؛ درحالیکه کارشناسان امور بانکی ضمن اینکه علل قصور ...
بیشتر
بیشک موضوع معوقات بانکی و عوامل مؤثر بر بهبود این مطالبات قبل از قرن گذشته میلادی موردتوجه اقتصاددانان بوده است؛ اما این مهم پس از مالی شدن اقتصاد در اوایل قرن بیستم، از اهمیت دو چندانی برخوردار شد. اقتصاددانان بر علل درونزا و برونزای مؤثر بر معوقات بانکی تأکید میورزند؛ درحالیکه کارشناسان امور بانکی ضمن اینکه علل قصور در بازپرداخت وامها را به «عوامل برونسازمانی و درونسازمانی» طبقهبندی میکنند، ولی بحث خود را بر عوامل درونسازمانی متمرکز میکنند. مقاله پیش رو از نظر شیوه نگرش توصیفی-تحلیلی است که در بخش مبانی نظری به نظریه مینسکی در ارتباط با معوقات بانکی و بحران مالی میپردازد تا بسترهای نظری شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود وصول معوقات میسر گردد. بخش تجربی به معوقات بانکی و شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود مطالبات بانک کشاورزی رودسر استان گیلان اختصاص دارد. در این مطالعه ابتدا مطالبات وصول بهموقع، سر رسید گذشته، معوقه و مشکوکالوصول طبقهبندی شده و سپس دادههای مورد نیاز از طریق بررسی پروندههای وامگیرندگان برای هر گروه از شعبه جمعآوری و جهت برآورد لگو و تحلیل دادهها از مدل لوجیت چندگانه (MLM) استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که در گروه وامهای مشکوکالوصول، متغیرهای نرخ کارمزد، مبلغ وام پرداخت شده دارای تأثیر منفی و معنادار و میزان جریمه تأخیر دارای تأثیر مثبت و معنادار بوده است. علاوهبراین، در گروه وامهای معوقه، متغیرهای میزان وام پرداختی و دوره وام دارای تأثیر منفی و میزان جریمه تأخیر دارای تأثیر مثبت و معنادار بودهاند. نهایتاً، در گروه وامهای سررسید شده، متغیرهای نرخ کارمزد وام، مبلغ وام پرداختی و دوره وام پرداختی معنادار نبودهاند و صرفاً متغیر میزان جریمه تأخیر دارای تأثیر مثبت و معنادار بوده است.