ابراهیم انواری؛ احمد صلاح منش؛ عاطفه احمدی؛ سرور چهرازی
چکیده
چکیده
حضور آگاهانه در بازار جهانی بدون تدوین سیاستهای مناسب بازرگانی و البته بدون لحاظ مسائل سیاسی و اجتماعی برای بسیاری از کشورهای درحالتوسعه ازجمله ایران، غیر ممکن است. بر همین اساس در این تحقیق کوشیده شده است تا با توجه به تحریمهای بینالمللی، جایگاه صادراتی ایران در دو بازار منتخب دارو و فولاد بهوسیله شاخصی به نام ...
بیشتر
چکیده
حضور آگاهانه در بازار جهانی بدون تدوین سیاستهای مناسب بازرگانی و البته بدون لحاظ مسائل سیاسی و اجتماعی برای بسیاری از کشورهای درحالتوسعه ازجمله ایران، غیر ممکن است. بر همین اساس در این تحقیق کوشیده شده است تا با توجه به تحریمهای بینالمللی، جایگاه صادراتی ایران در دو بازار منتخب دارو و فولاد بهوسیله شاخصی به نام سهم بازار پایدار (CMS) در دوره زمانی 2019-2016 ارزیابی شود. برای این منظور با بهرهگیری از مدل راگمن و استفاده از روش CMS توسعهیافته توسط لیمر و استرن، به ارزیابی عملکرد و رقابتپذیری ایران پرداخته شد. با توجه به اینکه اثر کالایی، اثر کشوری و اثر رقابتی زیر مجموعههای این شاخص هستند، در این تحقیق، ابتدا سه شاخص مذکور برای دو کالای منتخب محاسبه شده و سپس با استفاده از آنها، تغییر در خالص صادرات کشور ارزیابی شده است. نتایج این پژوهش دلالت بر آن دارد که اثر رقابتی نسبت به دو اثر دیگر سهم چشمگیری در رشد صادرات دارو و فولاد داشته و لذا تحریمهای اقتصادی که بیشترین تأثیر را بر رقابتپذیری کشورها در تجارت میگذارد؛ نقش پررنگی بر صادرات ایران حتی با وجود عدم تحریم کالای دارو داشته است. همچنین در کنار اثر کالایی که نتایج آن خارج از اراده کشور است نتایج حاصل از اثر کشوری بیان میکنند که در سال 2016، کشور آلمان و در سالهای 2017 و 2019 کشور روسیه بهترین بازار هدف دارو و همچنین ترکیه بدترین و تایلند بهترین مقصد صادراتی فولاد ایران بودهاند.