آزاده رمضانی؛ محمود هوشمند؛ مصطفی سلیمی فر
چکیده
صنعت گردشگری در راستای تأمین منابع مادی برای کشورها، امروزه به عنوان یک اهرم اقتصادی مهم در دستور کار قرار گرفته است. منطقه گردشگری هفتحوض با توجه به همجواری با مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین جاذبههای خاص و متنوع برای گردشگری، در سالهای آتی به عنوان یکی از قطبهای مهم گردشگری در سطح منطقه مطرح خواهد گردید. هدف از این مقاله ...
بیشتر
صنعت گردشگری در راستای تأمین منابع مادی برای کشورها، امروزه به عنوان یک اهرم اقتصادی مهم در دستور کار قرار گرفته است. منطقه گردشگری هفتحوض با توجه به همجواری با مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین جاذبههای خاص و متنوع برای گردشگری، در سالهای آتی به عنوان یکی از قطبهای مهم گردشگری در سطح منطقه مطرح خواهد گردید. هدف از این مقاله شناسایی و اولویتبندی راهکارهای اقتصادی ارتقا جاذبه گردشگری منطقه هفتحوض مشهد است. در این مقاله از روش تحقیق، تحلیلی- توصیفی روایی و پایایی پرسشنامه توسط خبرگان (n=15) تأیید و تجزیه و تحلیل از روش دلفی، فرآیند سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار Expert Choice استفاده شده است که نتایج نشان داد راهکارهای اقتصادی منطقه هفتحوض مشتمل بر 28 عامل که در 4 گروه معیارهای اصلی شامل زیرساختی، سرمایهگذاری، اجتماعی-اقتصادی، بازاریابی است خواهد بود. درنتیجه رتبهبندی معیارهای اصلی، معیار زیرساختی در اولویت اول و در این رتبهبندی کلیه زیر معیارها، بهسازی مسیر ورودی و ارتقا حملونقل عمومی از داخل شهر به منطقه، ارتقا تجهیزات زیربنایی و تهیه امکانات بهداشتی عمومی در اولویت اول تا سوم قرار میگیرند.