سیاوش جانی
چکیده
با عنایت به فواید توسعه صنعت گردشگری ملی و لزوم توسعه آن، در این مطالعه تأثیر و میزان اهمیت هر یک از عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری و اثرات متقابل آنها بر اساس دیدگاههای مختلف بررسی شد. در این بررسی از دادههای 31 استان کشور طی دوره (1393-1390) استفاده گردید. نتایج حاصل از برآورد الگو در قالب دادههای تابلویی و بر اساس متغیرهای نرمال ...
بیشتر
با عنایت به فواید توسعه صنعت گردشگری ملی و لزوم توسعه آن، در این مطالعه تأثیر و میزان اهمیت هر یک از عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری و اثرات متقابل آنها بر اساس دیدگاههای مختلف بررسی شد. در این بررسی از دادههای 31 استان کشور طی دوره (1393-1390) استفاده گردید. نتایج حاصل از برآورد الگو در قالب دادههای تابلویی و بر اساس متغیرهای نرمال شده نشان داد که عوامل طرف عرضه (برخورداری استانها از مراکز اقامتی و زیرساختهای عمومی) نسبت به عوامل طرف تقاضا (جاذبههای طبیعی، فرهنگی و هنری و امکانات درمانی استانهای مقصد)، نقش مهمتری را در تصمیمات نهایی گردشگر دارند. در ادامه با بررسی اثرات متقابل بین عوامل مؤثر بر گردشگری و روابط بلندمدت بین آنها بر اساس رویکرد هم انباشتگی جوهانسون و مدلهای تصحیح خطا، رابطه علی بلندمدت از سوی تعداد مراکز اقامتی و زیرساختهای عمومی بهسوی جاذبههای گردشگری و تعداد گردشگر مورد تأیید قرار گرفت که نشان میداد در بین عوامل مؤثر بر گردشگری، ایجاد امکانات عمومی و تشویق بخش خصوصی به تأسیس مراکز اقامتی از سوی مسئولین استانی نقش راهبردی در رونق جاذبههای گردشگری و توسعه صنعت گردشگری استانها دارد.