نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود
2 استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
3 دانشیار مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
4 استاد اقتصاد، گروه اقتصاد انرژی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، ایران
چکیده
رخه عمر محصول نشانگر دوره زمانی از معرفی محصول تا افول آن می باشد و شناسایی آن برای هر شرکت تولیدی اهمیت دارد. چرا که با شناخت این چرخه و رفتار متغیرهای موثر در هر دوره، شرکت میتواند ضمن افزایش تولید و فروش محصول، زمان افول محصول را نیز به تاخیر بیاندازد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مدلسازی پویای رقابت پذیری و افزایش میزان تولید و فروش محصولات شرکتهای دارویی در چارچوب چرخه عمر می باشد. برای این منظور از رویکرد ترکیبی پویایی شناسی سیستم و اقتصادسنجی استفاده می کند و دو عامل مهم در رقابت پذیری تولید دارو یعنی شبکه توزیع پایدار و کیفیت تولید بررسی شده است. با توجه به مصرف بالای آنتی بیوتیک در ایران، در این پژوهش، داروی آموکسی سیلین شرکت فارابی انتخاب شده و شبیه سازی برای دوره زمانی 1408-1381 انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد: اولاً، میزان دسترسی مصرف کننده، پوشش جغرافیایی دارو، وکیفیت دارو بر چرخه عمر محصول تاثیر مثبت دارند. ثانیاً، تاثیر این عوامل در مرحله بلوغ و همچنین در مرحله افول محصول بیشتر است. با توجه به اینکه به نظر می رسد آموکسی سیلین به مرحله افول خود رسیده است، به شرکت فارابی پیشنهاد می شود با اتخاذ سیاست های ارتقای کیفیت توزیع و کیفیت تولید دارو، دوره عمر محصول و فروش آن را در سطح مطلوبی نگه دارند
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Dynamics of the effect of sustainable distribution network and production quality on medication production sale (Case study: Amoxicillin, Farabi Company)
نویسندگان [English]
- Atena Salmanpour Ahmadi, 1
- MOHAMMAD REZA ARMANMEHR 2
- Hosseini Seyed Mohammad Hassan 3
- saeed rasekhi 4
1 MA of Economic Systems Planning, Department of Industrial Engineering and Management, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran
2 Assistant Professor of Economics, Shahrood University of Technology
3 Associate professor, Department of Industrial Engineering and Management, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran
4 Professor in Economics, Department of Energy Economics, Faculty of Administrative and Economics Sciences, University of Mazandaran, Iran
چکیده [English]
The product life cycle indicates the period of time from the introduction of the product to its decline, and its identification is important for every company. Because by knowing this cycle, the company, while helping the growth of production and sales of the product, can prevent the rapid decline of the product. the main goal of the current research is dynamic modeling of pharmaceutical company competitiveness in the framework of the life cycle. For this purpose, it uses the combined approach of system dynamics and econometrics, and two important factors in the competitiveness of medication production, i.e. sustainable distribution network and production quality, have been investigated. Considering the high consumption of antibiotics in Iran, in this research, Farabi company's amoxicillin medication was selected and simulation was done for the period of 2002-2029. The results of this research show: First, the level of consumer access, the geographical coverage of the medication, and the quality of the medication have a positive effect on the life cycle of the product. Secondly, the effect of these factors is greater in the maturity stage as well as in the decline stage of the product. Considering that it seems that amoxicillin has reached its decline stage, it is suggested to Farabi company to review the life cycle of the drug by adopting policies to improve the quality of distribution . And to keep the quality of drug production, product life and sales at a favorable level.
کلیدواژهها [English]
- Product life cycle
- System dynamics
- Pharmaceutical products
- Marketing mix
- Amoxicillin
ارسال نظر در مورد این مقاله