علی اصغر سعدآبادی؛ زهره رحیمی راد؛ کیارش فرتاش؛ فاطمه جعفریان
چکیده
«منطقه»، مفهومی است که در سیاستگذاری دولتهای جهان نقش مهمی دارد. با تغییرات صورتگرفته و فناوریهای نوین، امروزه به نوع جدیدی از مناطق نیاز است. مناطق میتوانند بهعنوان ترکیبکننده معیارها و عناصر، باعث ایجاد و بهبود مستمر بنگاههای دانشی از طریق تزریق ایدههای جدید، دانش و یادگیری سازمانی شوند. مناطق باید اصول خلق ...
بیشتر
«منطقه»، مفهومی است که در سیاستگذاری دولتهای جهان نقش مهمی دارد. با تغییرات صورتگرفته و فناوریهای نوین، امروزه به نوع جدیدی از مناطق نیاز است. مناطق میتوانند بهعنوان ترکیبکننده معیارها و عناصر، باعث ایجاد و بهبود مستمر بنگاههای دانشی از طریق تزریق ایدههای جدید، دانش و یادگیری سازمانی شوند. مناطق باید اصول خلق دانش و یادگیری مستمر را باخود همراه سازند تا در نهایت به مناطق یادگیرنده تبدیل شوند. با توجه به ویژگیهای خاصیای که هر یک از مناطق ایران دارند؛ نوآوری در هر کدام از این مناطق، جلوهی متفاوتی دارد. برای تعیین میزان تاثیر این نظامها، لازم است تا عملکرد آنها مورد ارزیابی قرارگیرد. نویسندگان این پژوهش درنظر دارند تا متناسب با شرایط مناطق در کشور ایران، مدلی را جهت ارزیابی ارائه دهند. مدل ارزیابی نظام نوآوری منطقه ای پیشنهادی متشکل از سه سطح است که هر کدام از آنها از جنبهای متفاوت، مناطق را ارزیابی میکنند. به نحوی که شاخصهای ارائه شده در هر سطح، مکمل سطوح دیگر میباشد. در ابتدا شاخصهای عمومی و پتانسلهای هر منطقه، شناسایی میشود و در سطح سوم، عملکرد بنگاه و سیستم است که مورد ارزیابی و پایش قرار میگیرد. در انتها نیز با استفاده از مطالعهی موردی منطقهی اصفهان؛ در نظر دارد تا به صورت تجربی به ارزیابی عملکرد یک نظام نوآوری منطقهای در ایران بپردازد.