آزاده رمضانی؛ محمود هوشمند؛ مصطفی سلیمی فر
چکیده
صنعت گردشگری در راستای تأمین منابع مادی برای کشورها، امروزه به عنوان یک اهرم اقتصادی مهم در دستور کار قرار گرفته است. منطقه گردشگری هفتحوض با توجه به همجواری با مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین جاذبههای خاص و متنوع برای گردشگری، در سالهای آتی به عنوان یکی از قطبهای مهم گردشگری در سطح منطقه مطرح خواهد گردید. هدف از این مقاله ...
بیشتر
صنعت گردشگری در راستای تأمین منابع مادی برای کشورها، امروزه به عنوان یک اهرم اقتصادی مهم در دستور کار قرار گرفته است. منطقه گردشگری هفتحوض با توجه به همجواری با مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین جاذبههای خاص و متنوع برای گردشگری، در سالهای آتی به عنوان یکی از قطبهای مهم گردشگری در سطح منطقه مطرح خواهد گردید. هدف از این مقاله شناسایی و اولویتبندی راهکارهای اقتصادی ارتقا جاذبه گردشگری منطقه هفتحوض مشهد است. در این مقاله از روش تحقیق، تحلیلی- توصیفی روایی و پایایی پرسشنامه توسط خبرگان (n=15) تأیید و تجزیه و تحلیل از روش دلفی، فرآیند سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار Expert Choice استفاده شده است که نتایج نشان داد راهکارهای اقتصادی منطقه هفتحوض مشتمل بر 28 عامل که در 4 گروه معیارهای اصلی شامل زیرساختی، سرمایهگذاری، اجتماعی-اقتصادی، بازاریابی است خواهد بود. درنتیجه رتبهبندی معیارهای اصلی، معیار زیرساختی در اولویت اول و در این رتبهبندی کلیه زیر معیارها، بهسازی مسیر ورودی و ارتقا حملونقل عمومی از داخل شهر به منطقه، ارتقا تجهیزات زیربنایی و تهیه امکانات بهداشتی عمومی در اولویت اول تا سوم قرار میگیرند.
مهدی طغیانی دولت آبادی؛ آرزو آذری
چکیده
شهرداری به عنوان یک نهادِ بخش عمومی، وظیفه تولید و ارائه خدمات عمومی مورد نیاز شهر را بر عهده دارد. این نهاد برای جبران مخارج تولید کالاهای عمومی شهری، متکی به منابعی (درآمد) است که عمدتاٌ به صورت عوارض از شهروندان اخذ میکند، اما این شیوه تأمین مالی شهرداریهای ایران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. بخش سوم اقتصاد میتواند به ...
بیشتر
شهرداری به عنوان یک نهادِ بخش عمومی، وظیفه تولید و ارائه خدمات عمومی مورد نیاز شهر را بر عهده دارد. این نهاد برای جبران مخارج تولید کالاهای عمومی شهری، متکی به منابعی (درآمد) است که عمدتاٌ به صورت عوارض از شهروندان اخذ میکند، اما این شیوه تأمین مالی شهرداریهای ایران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. بخش سوم اقتصاد میتواند به عنوان یک منبع پایدار مالی شیوه تأمین مالی شهرداریها را بهبود بخشد که نمود بارز بخش سوم اقتصاد در کشورهای اسلامی و کشور ما، وقف میباشد. هدف از این پژوهش ارائه راهبرد مناسب جهت ارتقاء جایگاه بخش سوم اقتصاد (وقف) در تأمین نیازهای بخش عمومی شهری میباشد که با فهرست نمودن نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای نهاد وقف شهری و ارزیابی آنها راهبردهای مناسب با استفاده از تحلیل SWOT استخراج گردیده و جهت انتخاب بهترین راهکار گزینه"اعتمادسازی" با وزن نسبی 347/0 با مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) معرفی شده است.