نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

3 استادیار دانشگاه سمنان

چکیده

بررسی اولویت‌های سرمایه‌گذاری منطقه‌ای، یکی از شیوه‌های بهره‌برداری درست از توان بالقوه و شایستگى مناطق است که امکان هدایت صحیح منابع متناسب با قابلیت‌های سرزمینی را ایجاد می‌کند. گستره وسیع و متنوع صنایع و محدودیت‌ها در تأمین منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری سبب شده است که اولویت‌بندی در سرمایه‌گذاری به یک ضرورت تبدیل شود. مسئله اصلی این نوشتار، بررسی اولویت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع تولید قطعات خودرو در استان سمنان با معیارهای برآمده از اقتصاد مقاومتی است. استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب (نزدیکی به محل استقرار شرکت‌های خودروسازی) و ارزش بالای تولیدی به پنجمین قطب صنایع قطعات خودرو کشور تبدیل شده و ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های آتی دارد. روش مورد استفاده در رسیدن به هدف این تحقیق، تحلیل سلسله مراتبی انتخاب‌محور (VAHP) است که امکان بهره‌گیری از چند معیار به صورت هم‌زمان را فراهم آورده و بر این اساس می‌تواند شامل مجموعه‌ای از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی نیز شود. تحلیل داده‌های به دست آمده از آراء خبرگان با استفاده از روش فوق، نشان می‌دهد تولید قطعات الکترونیکی و الکتریکی، ریخته‌گری و ماشین‌کاری و عملیات حرارتی، مجموعه‌سازی فورجینگ سرد و گرم و تولید قطعات مکانیکی و الکترومکانیکی به ترتیب 5 اولویت اصلی سرمایه‌گذاری در صنعت قطعات خودرو در استان سمنان محسوب می‌شود که در تعیین این اولویت‌ها معیار دانش‌بنیانی و درون‌زایی بالاترین وزن را به خود اختصاص داده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the priorities of investment in the automotive parts manufacturing industry in Semnan province using VAHP method: Resistance economy-based approach

نویسندگان [English]

  • AbdolReza Kashian 1
  • mahdi soltanifar 2
  • AbdolMohammad Kashian 3

1 M.Sc. in Management, Islamic Azad University, Semnan Branch

2 Assistant Professor Islamic Azad University, Semnan Branch

3 Assistant Professor of Semnan University

چکیده [English]

Introduction
Identifying regional investment priorities is one of the best ways to exploit the potential of regions, which allows for the correct management of resources. The wide and diverse range of industries and the constraints on providing the resources needed for investment have made investing prioritization a necessity. The main issue of this paper is to examine the investment priorities in the auto parts manufacturing industry in Semnan province with criteria derived from the resistance economy. Semnan province due to its convenient geographical location (proximity to the location of automotive companies) and high production value has become the fifth hub of the country's auto parts industry and has a good capacity for future investments.
Theoretical framework
Spatial planning, land use planning and distribution of economic activities and resources need to take into account the cultural, political, and economic conditions of the country. After the Islamic Revolution, Iran has always been subject to sanctions and political, economic and social pressures, and the government's strategy to deal with such pressures has been the policies and strategies of the resistance economy. It is natural that the issue of land management specially determining investment priorities, should follow such policies.
Semnan Auto Parts Group has 105 companies that are active in the field of production of auto accessories, parts and assemblies, and the transportation industry. The employment level of these units is over 6000 people who have more than 95% of the employment share of the cluster. Despite the great importance of auto parts industries in Semnan province, the development and expansion of these industries are facing important problems, the most important part of which is the lack of clear investment priorities in Semnan province. Setting these priorities plays an important role in improving efficiency and productivity, reducing costs, and completing the cluster chains of this area of ​​the province's industry.
The resistance economy has components that need to be considered in determining investment priorities in Semnan province. These components are: being knowledge-based, being based on the private sector, being justice-oriented, endogenous, extroverted, and making the country resilient to threats. Prioritization of investment in the auto parts industry in Semnan province should be done in a way that increases the role of knowledge-based industries, an important part of this investment should be done by the private sector, priority should be given to industries that take the country out of corruption, rent and monopoly And make the best use of domestic resources, at the same time make good use of foreign capacities and markets, and finally make the country resilient to shocks and sanctions.
Methodology
The method used to achieve the goal of this research is the Voting Analytic Hierarchy Process (VAHP) that allows the simultaneous use of multiple criteria and can therefore include a set of components of the resistance economics. This method needs 6 Steps: 1) Selecting the prioritization criterion. 2) Configuring the hierarchy of criteria. 3) Determining the priority and ranking of criteria. 4) Calculating weights (Noguchi ranking). 5) Determining the production methods and mechanisms of each. 6) Set priorities by using exports opinion.
Results and discussion
Data analysis from expert opinions using the above method shows the production of 1) electronic and electrical parts, 2) casting and machining, 3) heat treatment, 4) cold and hot forging and 5) mechanical and electromechanical parts, respectively, are the 5 main investment priorities in the auto parts industry in Semnan province. In determining these priorities, the criterion of knowledge-based economy and endogeneity has the highest weight.
Conclusions and suggestions
This article identified investment priorities in the auto parts industry in Semnan province based on the components of a resistance economy. Furthermore, this research can be used for future research in three aspects. The first aspect is related to the research method that used VAHP. This research method, using the Noguchi scoring approach, has simplified the possibility of measuring priorities in different sectors, and for this reason, researchers are suggested to use this method and its benefits. The second aspect of this research is the subject of the automotive industry in Iran. This study examined the investment priorities in the auto parts industry and determined which of these products could be prioritized. The achievements of this research can be used as a presupposition of many other pieces of research and can examine issues such as prioritizing the purchase of raw materials, creating industrial clusters related to the automotive industry in the province and also the advantages of establishing an automotive industry in the province. The third aspect of this research is the link between prioritization and components of resistance economics that can be used as a basis for other research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • VAHP
  • Resistance Economics
  • Investment
  • Automotive Parts Industry
  • Prioritization
  1. 1) اسکندری، محمد 1392، سند خوشه قطعات خودروی استان سمنان: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران.
    2) اژدری، علی‌اصغر، شجاعی، سعید، 1394، آسیب‌شناسی صنعت خودروی کشور و ارائه راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های موجود در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گزارش کارشناسی، تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس جمهوری اسلامی ایران.
    3) اژدری، علی‌اصغر و مهدی رضایی، 1394، نگاهی به صنعت قطعه‌سازی ایران طی یک دهه گذشته، گزارش کارشناسی، تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
    4) امینی، محمدتقی و صمد خبازباویل، تدوین استراتژی صنعت ساخت قطعات خودرو (مطالعه موردی: شرکت‌های کوچک سازنده قطعات خودرو شهرک صنعتی شهید رجایی تبریز)،» (بررسی‌های بازرگانی) 1390.
    5) اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو در افق 1404، تهران: وزارت صنعت، معدن و تجارت، 1388.
    6) پیغامی، عادل، 1393، درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی، تهران: سدید (انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع)).
    7) پیغامی، عادل، درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی، تهران: سدید (انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)), 1393.
    8) ترابی فرد، محمدصادق، «بررسی اقتصاد کوبا از منظر اقتصاد مقاومتی،» پدافند اقتصادی 4 (اسفند 1393): 41.
    9) حیدری مطلق، راضیه، «مجله اقتصادی-ماهنامه بررسی مسائل و سیاستها ی اقتصادی،» 1390: 13.
    10) دین محمدی، مصطفی, سهراب دل انگیزان و زین العابدین صادقی، «خوشه بندی فضایی صنایع با فناوری برتر و تاثر آن بر توسعه فناوری،» دوسالانه آموزش عالی و اشتغال، 1384.
    11) رضی، سید محمد رضا، «جبهه اقتصاد مقاومتی در ایران معاصر،» ماهنامه تحلیلی گفتمانی پدافند اقتصادی، اسفند 1393: 22.
    12) سند خوشه قطعات خودروی استان سمنان، سمنان: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران, 1392.
    13) قجر، محمد، منوچهر حاضر و مهرداد بنداری، مبانی مدیریت سرمایه گذاری، تهران: هوشمند تدبیر,1392
    14) شفیعی رود پشتی، میثم، سیدحمید خدادادحسینی، اسد اله کرد نائیج و محمود محمدیان، 1393، «طراحی مدل بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران،» دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی.
    15) شیخ طوسی، محمد حسن، 1364، تهذیب الاحکام، جلد 2، تهران: دار المکتب الاسلامیه.
    16) قویدل، عادل، “تجربۀ پدافند اقتصادی در ونزوئلا،» ماهنامه تحلیلی گفتمانی پدافند اقتصادی, اسفند 1393.
    17) کجوری, محمدجواد، 1393، مقاوم سازی اقتصادی در برزیل،» ماهنامه تحلیلی گفتمانی پدآفند اقتصادی 36.
    18) کلینی الرازی، ابی جعفر محمد ابن یعقوب ابن اسحاق، اصول کافی، با ترجمه جواد مصطفوی، جلد 3 و 4، تهران: ولی عصر، 329 ق.
    19) گریفین، کیت، 1375، راهبردهای توسعهی اقتصادی، با ترجمه حسین راغفر و محمد حسین هاشمی، تهران: نشر نی.
    20) متقی هندی، علی بن حسام الدین، 1401، کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، بیروت: مؤسسة الرسالة.
    21) مطهری، مرتضی، 1347، ولاء ها و ولایت، قم المقدسه: انتشارات صدرا.
    22) معلمی، سیدمهدی، 1391، مفهوم و اصول اقتصاد مقاومتی در آموزه های اقتصاد اسلامی،» اولین همایش ملی اقتصاد مقاومتی، تهران، اولین همایش علمی اقتصاد مقاومتی: دانشگاه علم و صنعت.
    23) مکارم شیرازی، ناصر، 1353، تفسیر نمونه، 1. جلد 7، طهران: دارالکتب الاسلامیه.
    24) منصورزاده، شهریار، 1387، «اشتغال در صنعت خودرو، اما و اگرها،» (مجله صنعت خودرو).
    25) مهدی جو، احمد و حسین علی مؤمنی، صنعت خودروی ایران گذشته، حال و آینده، مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه سایپا، 1394.

    منابع لاتین:
    1) Avsar, Veysel, و Kemal Turkcan. 2013. “Exchange Rate Volatility and U.S. Auto-Industry Exports:A Panel Cointegration Approach.” International Journal of Economics and Financial Issues 3: 772-787.
    2) Briguglio, Lino; Piccinino, Stephen. 2012. “GROWTH AND RESILIENCE IN EAST ASIA AND THE IMPACT OF THE 2009 GLOBAL RECESSION.” Asian Development Review (Universityf Malta) 29: 183-206. Available at : p://www.um.edu.mt/__data/assets/pdf_file/0011/141959/Growth_with_Resilience_in_Asia_5Dec2011.pdf.
    3) Druker, Peter. 1946. The concept of corporation. New York .
    4) hy J. Sturgeon , Olga Memedovic , Johannes Van Biesebroeck , Gary Gereffi ,2009 “Globalisation of the automotive industry: main features and trends.” Int. J. Technological Learning, Innovation and Development 2 (
    5) Landman, N.R, Heiko Wolter, w Bernhart, و H Karestan. 2001. “The future of the automobile industry: Challenge and Concepts for the 21st Century.” (Automotive Engineering).
    6) Rose, Adam. 2004. “Defining and Measuring Economic Resilience to Disasters.” Disasters prevention and management 13.
    7) Soltanifar, Mehdi, Hosseinzadeh Lotfi, Farhad, (2011), The voting analytic hierarchy process method for discriminating among efficient decision making units in data envelopment analysis, Computers & Industrial Engineering.
    8) Sturgeon, Timothy j, Memedovic Olga, و Johannes Va. 2009. “Globalisation of the automotive industry: main features and trends.” Int. J. Technological Learning, Innovation and Development 2.
    9) Sun, Yafei. 2014. “Research on Dilemma and Countermeasures of Auto Parts Remanufacturing Enterprises.” International Journal of Business and Social Science 5: 197.
    10) Porter, Michael “Clusters and the New Economic of Competition.” Harvard Business Review, November/December 1998.
    11) Kenichiro Maeoka, Takeshi Nakano , Satoshi Fujii “An empirical analysis of national economic resilience using macroeconomic data before and after the global financial crisis.” Kyoto University, 2011.
    سایت ها:
    1) سایت اقتصاد تجارت. 2014. نرخ بیکاری ونزوئلا.
    http://www.tradingeconomics.com/venezuela/unemployment-rate.
    2) سایت بانک جهانی, . 2014. ونزوئلا.
    http://data.worldbank.org/country/venezuela-rb.
    3) سایت مرکز مطالعات سیاست و اقتصاد. 2014. عملکرد اقتصادی و اجتماعی در زمان هوگو چاوز.
    http://www.cepr.net/index.php/blogs/the-americasblog/venezuelan-economic-and-social-performanceunder-hugo-chavez-in-graphs
    4) ثامنی, عبدالحمید. “بسیج شرکت ملی صنایع پتروشیمی.” پتروناب. 03 11 1391.
    http://npcbasij.nipc.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=81&pageid=1712&newsview=1810.
    5) آقایی, لیلا. تحلیل نو. 1394. http://tahlileno.com.
    6) محمدی, علی آقا. 1389. خامنه ای. 16 08. http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=10558.
    7) محمدی, علی آقا. خامنه ای. 16 08 1389. http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=10558.
CAPTCHA Image