امیر رضا سوری؛ مهدی محرمی
چکیده
چکیدهبا توجه به روند رو به رشد تجارت ایران با کشورهای CIS در کالاهای محصولات سرامیکی و مصنوعات شیشهای و بهمنظور آگاهی سیاستگذار از مهمترین عوامل مؤثر بر تجارت ایران با کشورهای موردبررسی، در این مقاله سعی شده است با استفاده از دادههای تلفیقی سالهای 2019-2009 و بر اساس مدل جاذبه، پتانسیل تجارت ایران با کشورهای گروه CIS به تفکیک ...
بیشتر
چکیدهبا توجه به روند رو به رشد تجارت ایران با کشورهای CIS در کالاهای محصولات سرامیکی و مصنوعات شیشهای و بهمنظور آگاهی سیاستگذار از مهمترین عوامل مؤثر بر تجارت ایران با کشورهای موردبررسی، در این مقاله سعی شده است با استفاده از دادههای تلفیقی سالهای 2019-2009 و بر اساس مدل جاذبه، پتانسیل تجارت ایران با کشورهای گروه CIS به تفکیک گروههای HS68 (محصولات سرامیک، شیشه و مصنوعات از شیشه)، HS69 (محصولات سرامیکی) و HS70 (شیشه و مصنوعات شیشهای) بررسی شود. تجزیهوتحلیل اطلاعات مرتبط با کشورهای طرف تجاری نشان داد که بزرگترین شریک تجاری ایران در گروه کالایی HS68 کشورهای قزاقستان، آذربایجان و روسیه و در گروه کالایی HS69 و HS70 کشورهای آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان و روسیه میباشند. نتایج برآورد نشان داد که قدرت توضیحدهندگی مدل برای هر سه گروه کالایی با استفاده از روشهای حداقل مربعات معمولی، اثرات ثابت و اثرات تصادفی بالا بوده و متغیرهای اندازه و ابعاد اقتصادی تأثیر مثبت و معنیدار و عدم توازن تجاری و مسافت تأثیر منفی و معنیداری بر جریان تجاری کشورهای گروه CIS داشتهاند.
عاطفه دهقانی؛ مریم شفیعی کاخکی
چکیده
مهاجرت جهانی به عنوان پدیدهای با رشد بیسابقه، در ابتدا به عنوان یک تهدید در جهت توسعه کشورها مطرح بوده، اما به تازگی رویکرد جدیدی شکل گرفـته کـه بـر اثـرات مثبـت اقتصادی آن و راههای تبدیل به فرصت اشاره دارد؛ ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین مهاجرت جهانی و شبکههای تجاری از طریق مطالعه نمونهای شامل ایران و 25 کشور شریک ...
بیشتر
مهاجرت جهانی به عنوان پدیدهای با رشد بیسابقه، در ابتدا به عنوان یک تهدید در جهت توسعه کشورها مطرح بوده، اما به تازگی رویکرد جدیدی شکل گرفـته کـه بـر اثـرات مثبـت اقتصادی آن و راههای تبدیل به فرصت اشاره دارد؛ ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین مهاجرت جهانی و شبکههای تجاری از طریق مطالعه نمونهای شامل ایران و 25 کشور شریک تجاری ایران است که با توجه به دسترسی به آمار مهاجرت بین کشورها سال 2015 انتخاب شده است. در این مطالعه شبکههای تجاری بین کشورهای مورد مطالعه براساس توزیع فوق هندسی برآورد و سپس با استفاده از مدل خودرگرسیون فضایی با اختلالات خودرگرسیون (SARAR) تأثیر مهاجرت بر جریان تجارت بررسی شده است. نتایج مؤید تأثیر مثبت مهاجرت بر جریان تجارت کشورهاست. همچنین وجود شبکههای تجاری و نیز شوکهای برونزا در کشورهایی که دارای شبکه تجاری هستند، مؤثر بر جریان تجارت دوجانبه بین کشورهاست.
وحید شقاقی شهری
چکیده
همزمان با گسترش بحث جهانیشدن در کنار ظهور عصر اقتصاد دانشپایه، برخی از اقتصاددانان بر این باورند که بینالمللی کردن بازارهای جهانی به ضرر کشورهای درحالتوسعه خواهد بود. ازاینرو، منطقهگرایی و تشکیل ترتیبات منطقهای مطرح شده تا از این طریق کشورها بتوانند خود را در مقابل مشکلات و بحرانهای جهانی حفظ کنند. در ضمن با شناخت مزیتهای ...
بیشتر
همزمان با گسترش بحث جهانیشدن در کنار ظهور عصر اقتصاد دانشپایه، برخی از اقتصاددانان بر این باورند که بینالمللی کردن بازارهای جهانی به ضرر کشورهای درحالتوسعه خواهد بود. ازاینرو، منطقهگرایی و تشکیل ترتیبات منطقهای مطرح شده تا از این طریق کشورها بتوانند خود را در مقابل مشکلات و بحرانهای جهانی حفظ کنند. در ضمن با شناخت مزیتهای نسبی و تکیه بر ظرفیتهای جدید عصر دانایی و تقویت نهادها و بسترهای اقتصاد دانشبنیان، ارتقای سرمایهگذاری خارجی و متعاقب آن رشد اقتصادی را در درون منطقه میسر سازند. در مقاله حاضر، پس از بررسی تئوریها و ادبیات موضوع مشترک سه مبحث اقتصاد دانشبنیان، منطقهگرایی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی و در چارچوب الگوی اقتصادسنجی جاذبه، اثرات اقتصاد دانشبنیان در قالب الگوی همگراییهای اقتصادی – منطقهای بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی کشورهای اسلامی عضو اکو مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد اقتصاد دانشبنیان اثرات مثبت بر جذب سرمایهگذاری خارجی بین کشورهای منتخب دارد؛ بهطوریکه طبق نتایج برآورد شده بهبود هر واحدی شاخص ترکیبی اقتصاد دانشبنیان در کشور میزبان در حدود 41 میلیون دلار بر حجم سرمایهگذاری مستقیم خارجی افزوده است.
امیر رضا سوری
چکیده
برای توضیح تجارت محصولات پتروشیمی بین کشورهای طرف تجاری در گروه D8، از مدل جاذبه برای فرموله کردن جریانهای تجاری استفاده شده است. دادههای تلفیقی مورد استفاده برای دوره 2006 تا 2015 برای هر یک از گروههای کالاییHS28(محصولات شیمیایی غیرآلی)،HS29 (محصولات شیمیایی آلی) وHS38 (محصولات گوناگون صنایع شیمیایی)، با یک پایگاه داده بزرگ و به روشهای ...
بیشتر
برای توضیح تجارت محصولات پتروشیمی بین کشورهای طرف تجاری در گروه D8، از مدل جاذبه برای فرموله کردن جریانهای تجاری استفاده شده است. دادههای تلفیقی مورد استفاده برای دوره 2006 تا 2015 برای هر یک از گروههای کالاییHS28(محصولات شیمیایی غیرآلی)،HS29 (محصولات شیمیایی آلی) وHS38 (محصولات گوناگون صنایع شیمیایی)، با یک پایگاه داده بزرگ و به روشهای حداقل مربعات معمولی، اثرات ثابت و اثرات تصادفی برآورد شده است. نتایج مطالعه نشان داد که قدرت توضیحدهندگی مدل برای هر سه گروه از محصولات بالا بوده و حجم تجارت گروه کالای HS28 با توجه به تولید ناخالص داخلی صادرکنندگان و تولید ناخالص داخلی واردکنندگان به ترتیب با و با کشش، حجم تجارت گروه کالایی HS29 با توجه به تولید ناخالص داخلی صادرکنندگان و تولید ناخالص داخلی واردکنندگان به ترتیب با و با کشش و حجم تجارت گروه کالایی HS38 با توجه به تولید ناخالص داخلی صادرکنندگان بیکشش و با توجه به تولید ناخالص داخلی واردکنندگان با کشش بوده است. ضمن اینکه اندازه و ابعاد اقتصادی و درآمد سرانه اثرات معنیدار مستقیم و عدم توازن تجاری و مسافت اثر معنیدار اما معکوس بر جریان تجاری کشورهای مورد بررسی داشته است.
علیرضا شکیبایی
چکیده
اثر بحران مالی 2009-2007 بر همگرایی تجاری کشورهای توسعه یافته
(مطالعه موردی: OECD)
علیرضا شکیبایی
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
مریم سعید
دانشجوی کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
تاریخ دریافت: 20/5/1391 تاریخ پذیرش: 23/11/1391
چکیده
بحران مالی جهان، که از سال 2007 میلادی با فروریزی بازار بورس نیویورک و ترکیدن ...
بیشتر
اثر بحران مالی 2009-2007 بر همگرایی تجاری کشورهای توسعه یافته
(مطالعه موردی: OECD)
علیرضا شکیبایی
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
مریم سعید
دانشجوی کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
تاریخ دریافت: 20/5/1391 تاریخ پذیرش: 23/11/1391
چکیده
بحران مالی جهان، که از سال 2007 میلادی با فروریزی بازار بورس نیویورک و ترکیدن حباب مسکن در آمریکا آغاز شد، هر روز ابعاد تازهای به خود گرفت. این بحران، که با سیاستهای نادرست اقتصادی فدرال رزرو آمریکا آغاز شد، به سرعت چهره اقتصادی جهان را دگرگون ساخت. با توجه به آمارها، به یقین میتوان گفت که این بحران از نظر ابعاد، بزرگ ترین بحران مالی در تاریخ و از نظر جغرافیایی، پدیده ای کاملاً جهانی و فراگیر است. در سالهای اخیر، OECD از تمرکز در کشورهای عضو فراتر رفته تا مهارتهای تحلیلگرایانه و اندوخته تجربیات خود را به کشورهای در حال توسعه پیشنهاد نماید. ضرورت جهانی شدن، دامنه کار OECD را گسترش داده و به تحلیل چگونگی سیاستهای منطقهای و تبادل کشورها با یکدیگر میپردازد و این امر در منطقه ای فراتر از منطقه OECD انجام می شود.با توجه به اینکه مقوله بحران در این دوره، نو و کاملاً جدید است؛ پژوهشی برای بررسی بحران و تأثیرات آن بر روابط اقتصادی و تجاری کشورهای توسعه یافته(OECD) نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است. تنظیم سیاست های تجارت با هدف جلوگیری از تأثیر بحران مالی بر کشورها مهم ترین هدف این مطالعه است. در این مطالعه، مدل جاذبه، مبنای الگوسازی برای برآورد اثرات تجاری قرار گرفته است تا با استفاده از امکانات این مدل( اقتصادسنجی با روش دادههای تابلویی) برای دوره 2009-1995 اثرات بحران مالی 2009-2007 بر همگرایی تجاری کشورهای OECD مورد بررسی قرار گیرد. نتایج برآورد، تأثیر بحران مالی بر همگرایی تجاری کشورهای OECD را75 درصد نشان میدهد و بیانگر این است که وقوع بحران مالی، کشورهای OECD را به میزان 75درصد همگراتر کرده است.
کلید واژه ها: بحران مالی، تجارت دو جانبه، مدل جاذبه.
طبقه بندی JEL: F15، F36، C33