سید مهدی پژم؛ مصطفی سلیمی فر
چکیده
رشد و توسعه اقتصادی همواره از اهداف اصلی سیاستگذاران اقتصادی بوده است و آنها همواره به دنبال یافتن عواملی بودهاند که موجب تسریع در رشد اقتصادی شود. در این زمینه نظریهها و تئوریهای مختلفی وجود دارد که هرکدام به یکسری از عوامل موثر بر رشد اقتصادی میپردازند. بهطوریکه درنظریههای اولیه رشد، به دو عامل سرمایه فیزیکی و نیروی کار ...
بیشتر
رشد و توسعه اقتصادی همواره از اهداف اصلی سیاستگذاران اقتصادی بوده است و آنها همواره به دنبال یافتن عواملی بودهاند که موجب تسریع در رشد اقتصادی شود. در این زمینه نظریهها و تئوریهای مختلفی وجود دارد که هرکدام به یکسری از عوامل موثر بر رشد اقتصادی میپردازند. بهطوریکه درنظریههای اولیه رشد، به دو عامل سرمایه فیزیکی و نیروی کار به عنوان عوامل بهبود دهنده رشد اقتصادی تاکید داشتند. اما این نظریات در توضیح تفاوتهای سطح درآمد سرانه و میزان رشد اقتصادی کشورها توفیق چندانی نداشته لذا موجب شد به برخی عوامل سرمایه ای موثر و ظاهرا غیرمحسوس در مقوله رشد، توجه شود. ظهور اقتصاد دانش محور در ادبیات اقتصادی، حاصل این منظر جدید به مقوله رشد و توسعه است. بهطوریکه در اقتصاد معاصر از دانش بهعنوان عامل اصلی تولید یاد میشود. برای اندازهگیری میزان دانش بهکار رفته در تولیدات یک کشور شاخصهای مختلفی وجود دارد که یکی از این شاخصها، شاخص پیچیدگی اقتصادی میباشد. این مقاله در نظر دارد تاثیر این متغیر را بر رشد اقتصادی مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور با به کارگیری اقتصاد سنجی داده های پانلی 42 کشور منتخب (42 کشور برتر در تولید علم )، در یک دوره 17 ساله (2012-1996)، اقدام به برآورد و آزمون مدل رشد ارایه شده در تحقیق نموده است. نتایج تحقیق نشان دهنده نامناسب بودن استفاده از داده های پانلی در برآورد مدل این تحقیق، و البته تاثیر معنی دار و مثبت این متغیر بر رشد اقتصادی در برآورد مدل براساس داده های مقطعی کشورهای مورد مطالعه میباشد.
ابوالفضل شاه آبادی
چکیده
بررسی تأثیر مؤلفه های اقتصاد دانش بر بهره وری کل عوامل کشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی
ابوالفضل شاه آبادی
استادیار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
فاطمه کیمیایی
کارشناس ارشد اقتصاد، تهران، ایران
محمد ارباب افضلی
کارشناس ارشد اقتصاد، تهران، ایران
تاریخ دریافت: 25/11/91 تاریخ پذیرش:25/4/92
چکیده
مطالعه ...
بیشتر
بررسی تأثیر مؤلفه های اقتصاد دانش بر بهره وری کل عوامل کشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی
ابوالفضل شاه آبادی
استادیار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
فاطمه کیمیایی
کارشناس ارشد اقتصاد، تهران، ایران
محمد ارباب افضلی
کارشناس ارشد اقتصاد، تهران، ایران
تاریخ دریافت: 25/11/91 تاریخ پذیرش:25/4/92
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر مؤلفه های اقتصاد دانش بر رشد بهره وری کل عوامل تولید کشورهای منتخب عضو سازمان کنفرانس اسلامی در دوره زمانی 1996- 2009 با استفاده از روش Panel data پرداخته است. نتایج حاصل از تخمین مدل مربوطه با استفاده از تکنیک GLS در کشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی نشان می دهد مؤلفه نسبت انباشت هزینه های آموزشی به تولید ناخالص داخلی در این کشورها تأثیر منفی بر رشد بهره وری کل عوامل دارد که ناشی از تقاضا محور نبودن سرمایه انسانی است. همچنین نتایج بیانگر تأثیر مثبت ولی ناچیز نسبت انباشت تحقیق و توسعه داخلی به تولید ناخالص داخلی (به دلیل عرضه محور بودن فعالیت های تحقیق وتوسعه داخلی) و نسبت انباشت تحقیق و توسعه خارجی به تولید ناخالص داخلی بر بهره وری کل عوامل کشورهای عضو کنفرانس اسلامی است. اما در مقابل تأثیر نسبت انباشت فناوری اطلاعات و ارتباطات به تولید ناخالص داخلی مثبت و معنادار است.
کلید واژهها: بهره وری کل عوامل، تحقیق وتوسعه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه انسانی، اقتصاد دانش محور.
طبقه بندی JEL: E23, O11, O31, O47, C23