حمیرا بیکی تفتی؛ سمانه جلیلی صدرآباد
چکیده
شهرها جاذبههای متنوعی شامل موزهها، بناهای یادبود، سالنهای تئاتر، استادیومهای ورزشی، بافتهای تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که گردشگران بسیاری را جذب میکنند. استان یزد، یکی از مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی کشور بوده و ظرفیتهای فراوانی را درزمینه توسعه انواع گردشگری دارد. علیرغم ...
بیشتر
شهرها جاذبههای متنوعی شامل موزهها، بناهای یادبود، سالنهای تئاتر، استادیومهای ورزشی، بافتهای تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که گردشگران بسیاری را جذب میکنند. استان یزد، یکی از مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی کشور بوده و ظرفیتهای فراوانی را درزمینه توسعه انواع گردشگری دارد. علیرغم تلاشهای انجامشده، دورنمای توسعه گردشگری این استان، نامشخص است. هدف پژوهش کشف رابطۀ بین سرمایهگذاری و جذب سرمایه در گردشگری منطقهای و برنامهریزی جهت هماهنگی این روابط برای رقابتپذیری منطقه است. این پژوهش با بررسی مبانی نظری و استخراج شاخصهای مشترک جذب سرمایه بهمنظور ارتقا گردشگری و رقابتپذیری منطقهای برای استان یزد برنامهریزی میکند؛ بهطوریکه ابتدا شاخصهای جذب سرمایه بهمنظور ارتقا گردشگری منطقهای که دارای ارتباط با رقابتپذیری منطقهای است شناسایی و بهمنظور بررسی این شاخصها در استان یزد شاخصهای هر مؤلفه درون طرحهای فرادست استان یزد از طریق نرمافزار MAXQDA بررسی و میزان توجه هر طرح به هر مؤلفه مشخص شد. درنهایت بهمنظور تحلیل روابط متقابل مؤلفههای رقابتپذیری منطقهای 5 مؤلفه بهعنوان دادۀ ورودی به نرمافزار MicMAC استفاده شد؛ نتایج نشان میدهد از میان 5 مؤلفۀ بررسیشده در این تحقیق، 2 مؤلفه اقتصادی و مدیریتی-سیاسی بهعنوان عوامل کلیدی مؤثر برجذب سرمایه در گردشگری بهمنظور رقابتپذیری منطقهای در استان یزد انتخاب شده است. با اولویتبندی شاخصهای مؤلفههای اقتصادی و مدیریتی_سیاسی مشخص گردید که شاخصهای سود و صرفۀ اقتصادی و ارزآوری، تبلیغات صحیح، هماهنگی سازمانهای مرتبط با امور گردشگری، رقابتپذیری قیمتی صنعت سفر و گردشگری و نوآوری و خلاقیت به ترتیب دارای اولویت بوده است و با ارتقا این شاخصها استان یزد میتواند با دیگر مناطق را از منظر جذب سرمایه در گردشگری رقابت کند.
مهدی قائمی اصل؛ صادق بافنده ایماندوست؛ الهام دشتی
چکیده
ارزشگذاری کمتر از حد خدمات گردشگری منطقهای در دنیای کنونی، منجر به تخصیص غیربهینه منابع و برنامهریزیهای ناصحیح میشود. در این پژوهش با محوریت مجموعه گردشگری چالیدره مشهد، از یک الگوی پویای بیزین افق محدود (FHBD) برای تعیین دامنه تمایل به پرداخت برای منابع طبیعی منطقهای غیر بازاری استفاده شده است. بدین منظور در این پژوهش از ...
بیشتر
ارزشگذاری کمتر از حد خدمات گردشگری منطقهای در دنیای کنونی، منجر به تخصیص غیربهینه منابع و برنامهریزیهای ناصحیح میشود. در این پژوهش با محوریت مجموعه گردشگری چالیدره مشهد، از یک الگوی پویای بیزین افق محدود (FHBD) برای تعیین دامنه تمایل به پرداخت برای منابع طبیعی منطقهای غیر بازاری استفاده شده است. بدین منظور در این پژوهش از دادههای پرسشنامهای، الگوی لاجیت و پیشینهای Gamma و Two-Point با توزیعهای تمایل به پرداخت نمایی و نرمال استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که متوسط تمایل به پرداخت برای بهرهبرداری عمومی از این مجموعه در دامنه حداقلی 12230 ریال در پیشینGamma و دامنه حداکثری 45270 ریال، در پیشین Two-Point قرار دارد و در الگوی غیربیزین نیز، رقم تمایل به پرداخت به 10632 ریال کاهش پیدا میکند. بنابراین بهکارگیری الگوریتم FHBD در قیمتگذاری میتواند راهکار مناسبی برای تعیین مبلغ آستانهای تمایل به پرداخت برای بهرهبرداری از منابع طبیعی باشد.