نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران

2 گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

شهرها معمولاً جاذبه‌های متنوع و بزرگی شامل موزه‌ها، بناهای یادبود، سالن‌های تئاتر، استادیوم‌های ورزشی، مانَک‌ها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکان‌هایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. ازآنجاکه استان یزد، یکی از مقصدهای مهم گردشگران داخلی و خارجی کشور بوده و ظرفیت‏های فراوانی را درزمینه توسعه انواع گردشگری (به‏ویژه بر مبنای توانمندی‏های فرهنگی، میراثی و تاریخی شهری) دارد. علیرغم تلاش‌های انجام‌شده، دورنمای توسعه گردشگری این استان، نامشخص و تعریف‌نشده است. به نظر می‏رسد مطالعات نظام‏مند و متناسبی درزمینه جذب سرمایه جهت توسعه گردشگری استان یزد که نقش اساسی در مدیریت اثربخش گردشگری این استان در چارچوبی کارا، مؤثر، پایدار و تاب‌آور دارد، انجام‌نشده است. هدف از این پژوهش کشف رابطه‌ی بین سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در صنعت گردشگری منطقه‌ای و برنامه‌ریزی جهت هماهنگی این روابط برای رقابت‌پذیر نمودن منطقه می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی می‌باشد و با بررسی مبانی نظری و استخراج شاخص‌های مشترک جذب سرمایه به‌منظور ارتقا گردشگری منطقه‌ای و رقابت‌پذیری منطقه‌ای برای استان یزد برنامه‌ریزی می‌کند. به‌طوری‌که ابتدا شاخص‌های جذب سرمایه به‌منظور ارتقا گردشگری منطقه‌ای که دارای ارتباط با رقابت‌پذیری منطقه‌ای می‌باشد شناسایی شد و به‌منظور بررسی این شاخص‌ها در استان یزد شاخص‌های هر مؤلفه درون طرح‌های فرادست استان یزد از طریق نرم‌افزار MAXQDA بررسی شد و میزان توجه هر طرح به هر مؤلفه مشخص شد. درنهایت به‌منظور تحلیل روابط متقابل مؤلفه‌های رقابت‌پذیری منطقه‌ای 5 مؤلفه به‌عنوان داده‌ی ورودی به نرم‌افزار MicMAC مورداستفاده قرار گرفت

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the role and position of investment in the tourism industry in order to increase regional competitiveness; Study sample: Yazd province

نویسندگان [English]

  • Homeira Beiki Tafti 1
  • samaneh jalilisadrabad 2

1 school of architecture and enviromental design.iust

2 school of architecture & environmental design, IUST

چکیده [English]

Cities usually have diverse and large attractions including museums, monuments, theaters, sports stadiums, parks, amusement parks, shopping centers, areas with historical architecture and places related to important events or famous people, which attract many tourists. attracts Because Yazd province is one of the important destinations for domestic and foreign tourists and has a lot of potential in the field of tourism development (especially based on the cultural, heritage and historical capabilities of the city). Despite the efforts made, the perspective of tourism development in this province is unclear and undefined. It seems that systematic and appropriate studies have not been done in the field of attracting capital for the development of tourism in Yazd province, which plays an essential role in the effective management of tourism in this province in an efficient, effective, sustainable and resilient framework. The purpose of this research is to discover the relationship between investment and capital attraction in the regional tourism industry and planning to coordinate these relationships to make the region more competitive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Investment
  • regional tourism
  • competitiveness
  • qualitative analysis
  • Yazd province
CAPTCHA Image