اقتصاد منطقه ای
محمد قدیمی؛ محمد سلیمانی؛ سید سجاد موسویان؛ مصطفی یخچالی
چکیده
هدف از این مقاله بررسی ظرفیتها و چالشهای توسعه منطقه مرزی سیستان و راهکارهای توسعه این مناطق در زمینههای مختلف است. این پژوهش با روش تحلیل مضمون انجام شده است و دادهها به روش مشاهده میدانی و مصاحبه عمیق با 14 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی جمعآوری شده است. یافتهها نشان میدهد استان سیستان و بلوچستان، ظرفیتهایی از قبیل: ...
بیشتر
هدف از این مقاله بررسی ظرفیتها و چالشهای توسعه منطقه مرزی سیستان و راهکارهای توسعه این مناطق در زمینههای مختلف است. این پژوهش با روش تحلیل مضمون انجام شده است و دادهها به روش مشاهده میدانی و مصاحبه عمیق با 14 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی جمعآوری شده است. یافتهها نشان میدهد استان سیستان و بلوچستان، ظرفیتهایی از قبیل: انرژیهای تجدیدپذیر بادی و خورشیدی، همسایگی با کشورهای پاکستان و افغانستان و... را داراست. از سوی دیگر دارای چالشهایی از قبیل خشکسالیهای پیاپی و عدم تأمین حقآبه کشور از طرف افغانستان، حاشیهنشینی و... میباشد. پس از توصیف و تحلیل موارد فوق با روش تحلیل مضمون، برای عبور از چالشها و استفاده از ظرفیتهای منطقه راهحلهایی در حوزههای مختلف نظیر ورود نهادهای حکومتی به بخش صنعتی جهت حمایت صنایع نوزاد منطقه، افزایش تعاملات اقتصادی با کشور همسایه در راستای تأمین منابع آبی، سرمایهگذاری در بخش آموزش مهارتمحور و... ارائه گردیده است.
عباس آزادی؛ سهراب دل انگیزان؛ علی فلاحتی
چکیده
مدل تصمیم گیری چند شاخصه و نرم افزارتاپسیسنتایج حاکی از آن بود که حدود 74 درصد استانها محروم و 24 درصد آنها برخوردار هستند. بر اساس مدل خوشهای، 6 خوشه برای توسعه یافتگی مناطق شکل گرفت که استان تهران و ایلام به ترتیب در صدر و انتهای جدول توسعه یافتگی کشور قرار گرفتهاند. شاخص توسعه از ماتریسی با 21 شاخص و 151 زیر شاخص تشکیل شده است. ...
بیشتر
مدل تصمیم گیری چند شاخصه و نرم افزارتاپسیسنتایج حاکی از آن بود که حدود 74 درصد استانها محروم و 24 درصد آنها برخوردار هستند. بر اساس مدل خوشهای، 6 خوشه برای توسعه یافتگی مناطق شکل گرفت که استان تهران و ایلام به ترتیب در صدر و انتهای جدول توسعه یافتگی کشور قرار گرفتهاند. شاخص توسعه از ماتریسی با 21 شاخص و 151 زیر شاخص تشکیل شده است. " کارایی بودجه در توسعه" و "مدل برنامه ریزی منطقهای" معرفی شده که استانها بر اساس قدرت و ضعف مدیریت کارامد در منابع بودجهای تفکیک شدهاند. نرم افزار ایویوز و مدل پنل دیتا و تشکیل 3 مدل مستقل رگرسیونی برای هشت دولت مستقل به این نتیجه رسیدیم که توسعه به عنوان متغیر وابسته از متغیرهای مستقل؛ هزینهجاری (حجم دولت)، هزینه عمرانی و بودجه کل، تاثیر پذیر است و بر این اساس افزایش حجم دولت 12 برابر بودجه کل، بر توسعه تأثیر منفی داشته است و افزایش بودجه عمرانی مانند بودجه کل ولی 10 برابر بیشتر از آن بر توسعه اثر مثبت داشته است.